Brug af Fødevarestyrelsens kostråd i markedsføring af konkrete fødevarer

Denne vejledning gælder både for færdigpakkede fødevarer og for uindpakkede fødevarer som fx måltider og drikke på spisesteder.

Du må bruge Fødevarestyrelsens kostråd i markedsføring

Det er tilladt at bruge ét eller flere af Fødevarestyrelsens officielle kostråd eller dele af disse kostråd i markedsføringen af  et bestemt måltid eller fødevare. Dette gælder også for nøglehulsmærkede fødevarer og måltider.

Brugen af et kostråd må ikke kunne give anledning til, at forbrugeren bliver vildledt. Det må heller ikke give indtryk af, at Fødevarestyrelsen anbefaler det konkrete måltid eller fødevare.

Læs mere om de officielle Kostråd her

Eksempler på tilladt skiltning med kostrådene

Det er tilladt at reklamere med kostrådene, f.eks. 

”Fødevarestyrelsen anbefaler”:

  • ”Spis flere grøntsager og frugter”
  • "Spis mad med fuldkorn"

Fødevaren skal altid leve op til det kostråd, der tilknyttes

Det er selvfølgelig et krav, at den fødevare, der markedsføres med f.eks. ”Fødevarestyrelsen anbefaler - Spis flere grøntsager og frugter”, rent faktisk indeholder en væsentlig mængde grøntsager og frugt.

Hvornår er der tale om "en væsentlig mængde"?

Det er altid en konkret vurdering, hvornår der er tale om en væsentlig mængde. Det afgørende er, at mærkningen ikke er vildledende.​ 

Læs mere om reglerne i Fødevareforordningens artikel 16.​​