Sådan undgår du tjærestoffer (PAH) i din mad

Ved tilberedningsprocesser, som fx grillstegning, røgning og tørring, kan kræftfremkaldende tjærestoffer (PAH) både overføres til fødevaren samt dannes i fødevaren. PAH skader arveanlæggene, påvirker immunsystemet, påvirker forplantningsevnen og er kræftfremkaldende.
Grill
Røgning
?
Vær opmærksom når du griller

• Undgå at branke kødet – skær brændte stykker og flader væk eller kasser maden.

• Det er en fordel med mindre kødstykker samt at forkoge eller marinere kødet, så det ikke skal stege så længe.

• Vend kødet hyppigt.

• Undgå at fedt drypper ned på varmekilden – anvend gerne drypbakke eller pak maden ind i folie.

• Stegesky fra grillning indeholder tjærestoffer og bør derfor ikke bruges til sovs.

• Skab størst mulig afstand mellem fødevare og varmekilde (gerne 20-25 cm).

• Grill fødevarer med lavt fedtindhold (fx mager fisk og grøntsager).

• Sørg for god lufttilførsel til forbrændingen.

• Vent med at tilberede maden, til der er gløder – det gælder både grill og bål.

• Sørg for rene lavasten, hvis du bruger gasgrill. Dannelse af PAH vil normalt være lavere ved gasgrill i forhold til, når du griller med kul.

• Undgå at grille eller stege på bål for ofte.

Læs mere om Fødevarestyrelsens grillråd
?
Spis varieret

Spis ikke grillmad og røgvarer hver dag, da produkter som fx røget laks, sild og ål også kan indeholde PAH fra rygeprocessen.

Fødevareindustrien bruger nogen gange røgaroma som alternativ til røgning. Røgaromaer fremstilles af røg, som bliver adskilt og renset, hvilket betyder, at de indeholder færre tjærestoffer, end der dannes under en traditionel røgning.

Varier mellem forskelligt tørret frugt, da visse former for tørret frugt, fx bananchips, kan indeholde PAH. Her stammer PAH fra friturestegning af bananstykkerne i kokosolie, når de laves til chips.

 Se kampagnefilmen

Følg os på Facebook