Sådan begrænser du nitratholdige grønsager til spædbørn

​Alle grønsager indeholder nitrat naturligt, men der findes særligt høje mængder i rødbede, spinat, fennikel, selleri, salat, rabarber og rucolasalat. Nitrat har lav akut giftighed, men kan i fødevaren eller i mave-tarmkanalen omdannes til nitrit, som har langt højere giftighed. Vær derfor opmærksom på de mængder, du spiser af disse fødevarer, særligt når du spæd- eller småbørn.
Rødbede
Spinat
Rucola
?
Børn fra 4-6 måneder

• Brug kartofler og grønsager med lavt nitratindhold, dvs. undgå rødbede, spinat, fennikel, selleri og rucolasalat .

• Variér grønsagerne
?
Børn fra 6-12 måneder

• Brug gerne kartofler og alle slags grønsager, men nitratrige grønsager bør som tommelfingerregel kun udgøre en tiendedel af mosen/retten eller kun serveres en gang imellem, fx hver 14. dag

• Variér grønsagerne
?
Generelt for spædbørn

• Spis grønsager

• Spis varieret

• Udelad det "grønne drys" fra krydderurter og bladgrønsager

• Rester på den tallerken, som barnet har spist af, bør smides ud

+ Hvad er det grønne drys, og hvorfor skal det undgås til spædbørn?

På persille, purløg og andre krydderurter samt bladgrønsager som bl.a. salat og spinat kan der være jord og dermed jordbakterier – selv efter grundig vask.

Bakterierne kan vokse i antal ved henstand og genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Derfor bør persille og andre bladgrønsager ikke bruges som "grønt drys" til spædbørnskost.

Læs mere på altomkost.dk

?
Du kan godt gemme rester af mad med spinat, genopvarme den senere og spise den

Hvis retten efter tilberedning køles hurtigt ned, og du gennemvarmer retten til mindst 75°C, før den serveres igen, kan du godt genopvarme retter med spinat og andre grønsager.

Grundig skylning af råvarer, tilstrækkelig varmebehandling ved tilberedning samt hurtig afkøling af det færdige måltid, reducerer risikoen for tilstedeværelsen af bakterier, der kan omdanne nitrat til nitrit. Samtidigt reduceres risikoen for at blive syg af nogle af de jordbakterier, der kan være til stede på bl.a. grønsager.

+ Hvilke grønsager indeholder meget nitrat?

Nogle grønsager, fx spinat, grønkål, persille, rødbeder og selleri, har et naturligt højt indhold af nitrat, der kan omdannes til nitrit, der i høje doser kan være sundhedsskadeligt.

Nitrat kan omdannes til nitrit af kroppen selv, men også af bakterier på råvarerne. Dræbes bakterierne ikke ved tilberedningen, eller får de mulighed for vækst som følge af for langsom afkøling, kan det medføre et højt indhold af nitrit i maden.

?
Spis varieret

Grønsager er sunde for både børn og voksne. Grønsager indeholder mange vitaminer og mineraler og reducerer risikoen for udviklingen af hjerte-karsygdomme og kræft. Man skal derfor ikke spise færre grønsager, men mange forskellige grønsager.

Læs mere på altomkost.dk

 Se kampagnefilmen

Følg os på Facebook