Sådan får du færre pesticidrester i dine fødevarer

Pesticidrester i fødevarer er godt regulerede, godt kontrollerede og grundigt vurderede. Men jo færre pesticider, jo bedre. For dig, naturen og grundvandet. Ved at købe fødevarer, der dyrkes med så få sprøjtemidler som muligt, er du med til at fremme en mere miljørigtig produktion samtidig med, at du reducerer dit indtag af pesticidrester gennem kosten.
Frugt
Grønt
Korn
?
Spis varieret – også når du spiser frugt og grønt

Grænseværdierne for pesticidrester i frugt og grønt er sat ud fra et normalt forbrug af hver enkelt frugt eller grønsag. Hvis du spiser ekstremt meget af den samme type frugt eller grønsag hver dag, kan du få for meget af et sprøjtemiddel. Spis derfor altid varieret.

+ Spis masser af frugt og grønt – hver dag.

Frugt og grønt er en vigtig del af en sund kost. Frugt og grønt indeholder vigtige vitaminer, mineraler og kostfibre. Fødevarestyrelsen anbefaler, at du spiser minimum 600 gram frugt og grønt om dagen.

De gode egenskaber, som frugt og grønt har, overstiger den begrænsede risiko, der er ved at indtage fødevarer, som kan indeholde små mængder sprøjtemidler. Risikoen for at blive syg er større, hvis man ikke spiser frugt og grønt hver dag.

?
Vælg økologisk

Økologiske afgrøder er dyrket uden eller med meget få sprøjtemidler. Derfor indeholder økologiske fødevarer meget sjældent pesticidrester. Ved at vælge økologisk frem for konventionelt sparer du dig selv og miljøet for sprøjtemidler.

At spise økologisk frugt, grønt og kornprodukter er en god og sikker mulighed for at undgå pesticidrester fra fødevarer mest muligt.

Der må kun ved særlige behov anvendes nogle få former for sprøjtemidler i økologisk dyrkning. Derfor findes der stort set ikke pesticidrester i økologiske afgrøder.

Kun i få tilfælde registrerer Fødevarestyrelsen pesticidrester i økologiske fødevarer. Der er som oftest tale om meget små mængder, der sandsynligvis skyldes forurening fra områder, som dyrkes ikke-økologisk, eller sammenblanding af økologiske og ikke-økologiske fødevarer.
?
Tænk over, hvor frugten og grønsagerne er dyrket

Fødevarestyrelsen finder generelt færrest pesticidrester i frugt, grønt og korn, der er dyrket i Danmark. Hvis du vil mindske dit indtag af pesticidrester, er det derfor en god idé at se på, hvor dine fødevarer er dyrket.

Undersøgelser har faktisk vist, at danskerne kan halvere deres pesticidindtag blot ved at spise dansk frugt og grønt i stedet for udenlandsk, hvor der er et dansk alternativ. Fx stadig spise udenlandske appelsiner, men altid vælge danske æbler.

Du kan se en rangordning af afgrøder efter vægtet pesticidindhold på siden
Sprøjtemidler.

+ Hvilke typer dansk frugt og grønt indeholder færre pesticidrester?

Danske blommer, æbler, jordbær, tomater, agurker, spinat og kartofler indeholder betydeligt færre pesticidrester end de udenlandsk producerede. DTU Fødevareinstituttet har vist, at man kan halvere sit indtag af pesticidrester ved at vælge danske afgrøder, hvor det er muligt.


+ Udenlandsk frugt og grønt overholder reglerne for pesticidrester

Du behøver dog ikke være bange for at købe og spise frugt og grønt fra andre lande end Danmark. Næsten alle produkter, der kommer over Danmarks grænser, overholder reglerne for pesticidrester. Reglerne er skrappe, og der er generelt stor sikkerhed indbygget i grænseværdierne.

?
Skyl altid frugt og grønt

Nogle pesticider sidder på overfladen, andre sidder i frugtkødet. Derfor kan du ikke være sikker på, at du fjerner alle pesticidrester ved at skylle eller skrælle frugt og grønt. Men ved at skylle frugt og grønt fjerner du også nogle bakterier, virus og snavs.

+ Skal jeg skrælle frugt og grønt?

Nogle afgrøder, fx æbler, spiser man oftest med skrællen, og det kan du roligt blive ved med. Der findes fx mange gavnlige vitaminer og fibre i skrællen.

?
Brug økologiske eller ikke-overfladebehandlede citrusfrugter, hvis du skal spise skrællen

Konventionelle citrusfrugter er ofte behandlede på overfladen.

Hvis man skal bruge skal af citrusfrugter, anbefaler Fødevarestyrelsen, at man altid bruger økologiske frugter. Det er fordi, man ved fastsættelse af grænseværdierne for citrusfrugter går ud fra, at man oftest skræller citrusfrugter, inden man spiser dem.

 Se kampagnefilmen

Følg os på Facebook