Et godt brand

Dyrevelfærd er i både Danmark og mange andre lande blevet en slags brand. Bedre velfærd for produktionsdyr er noget, som flere og flere forbrugere efterspørger – og det behov kan virksomheder bruge i deres markedsføring.

Det er ikke alle lande i verden, der har en lovgivning for dyrevelfærd. Alligevel tager fødevarevirksomheder i nogle lande mere hensyn til dyrs velfærd i dag end tidligere. Det giver producenterne et godt ry hos forbrugerne, der skal købe deres varer. Dyrevelfærd er i både Danmark og nogle andre lande blevet en slags brand.

Mærker på fødevarer

På fødevarer i supermarkedet kan du se forskellige mærkningsordninger. Det kan være svært at holde styr på de mange mærker, og der kommer hele tiden nye mærker til.


En mærkningsordning på bl.a. kød, mælk og æg giver forbrugerne information om, hvilke forhold dyrene har levet under.


VIDSTE DU, AT …
mærkningsordninger på fødevarer kan hjælpe forbrugeren til at vælge produkter, der opfylder bestemte krav, fx til dyrevelfærd – på den måde kan forbrugeren fremme dyrevelfærden. Næste gang du er ude at handle, så prøv at kigge efter dyrevelfærdsmærker på fødevarer

 

Hvad spiser du selv?

Nogle mennesker vælger ikke at spise kød. De er måske imod at slå dyr ihjel for at spise dem. Eller de bryder sig ikke om den måde, som dyrene holdes på. Nogle mennesker undgår måske produkter fra dyr, fordi de mener, at det er sundere at leve sådan. Eller måske fordi planteproduktion udleder en mindre mængde drivhusgas og er bedre for klimaet.


Hvis man ikke spiser kød, men gerne vil spise andre produkter fra dyr – fx æg, mælk, smør og ost – så er man vegetar. Andre spiser hverken kød eller andre produkter fra dyr. De er veganere. En veganer spiser kun produkter fra planter.

 


Aktivitet 16

Find flere informationer og links i ressourcerummet til løsning af opgaverne

MÆRKNINGSORDNINGER

 

Opgave 1

Hvilke dyrevelfærdsmærker kan du finde på fødevarer i et supermarked?


Opgave 2

Undersøg, hvad de enkelte mærker betyder.


Opgave 3

Undersøg prisforskelle på fødevarer med og uden dyrevelfærdsmærker. Hvad kan årsagerne være til prisforskellene?

 

Aktivitet 17

Find flere informationer og links i ressourcerummet til løsning af opgaverne

DYREVELFÆRD SOM ET BRAND


Opgave 1

Find fire eksempler på firmaer (fx to danske og to udenlandske), der bruger dyrevelfærd som et brand i deres markedsføring.


Opgave 2

Undersøg, hvad forskellige fødevarefirmaer fortæller på nettet, og diskutér, hvorfor de bruger netop de ord i deres branding af fødevarer.


 

Hent undervisningsmateriale i PDF

 

Hvad betyder ordet?

Et brand: Forskellige former for symboler eller varemærker for et produkt. Men også en måde at udtrykke et produkts værdier, fx navn, logo, design og slogans – der giver forbrugeren en bestemt oplevelse af produktet – dets brand.