Denne hjemmeside bruger cookies til statistik og adgang til deling på de sociale medier med AddThis.

Læs mere i vores cookie FAQ.

Du er her:

Få styr på regler for hygiejne, indretning og drift

Følg guiden og find ud af, hvad der gælder for dig.

 

​​​​​​​

 

Start guiden "Hvilke regler gælder for hygiejne, indretning og drift i min virksomhed?":




Typiske spørgsmål og svar

Hvor mange vaske skal jeg have i min virksomhed?
Du skal mindst have én håndvask til vask af hænder og én produktionsvask. Vasken skal have et blandingsbatteri med rindende koldt og varmt vand af drikkevandskvalitet. Ved håndvaskene skal der være håndsæbe og mulighed for at tørre hænder hygiejnisk, fx papirhåndklæder, håndklæderuller eller lufttørrer. Der skal også være håndvask i toiletområdet.

Antallet af vaske i din føde​varevirksomhed skal passe til dine aktiviteter.

Ofte vil du have behov for separate vaske til opvask af redskaber, klargøring af fødevarer m.m.

Læs mere i Hygiejnevejledningens afsnit 7. Vaske i fødevarevirksomheder
 
Hvilke materialer må jeg bruge i mit køkken?
Generelt gælder det, at både gulve, vægge, lofter og døre skal være af materialer, så de er lette at rengøre og om nødvendigt også kan desinficeres.

Læs mere i Hygiejnevejledningens afsnit 5. Valg af materialer i fødevarevirksomheder
​​​
​Må jeg lave fødevarer, mens kunderne kan se på?
Ja, men du skal sikre dig, at din virksomhed er indrettet på en måde, så kunderne ikke kan forurene maden.

Læs mere i Hygiejnevejledningens afsnit 4. Lokaler og indretning af fødevarevirksomheder
 
Må mine fødevarer stå fremme, så kunderne selv kan tage?
Ja, men du skal være opmærksom på placering og afskærmning af fødevarerne, redskaber til selvbetjening såsom skeer og tænger, temperaturkrav for fødevarer der bliver opbevaret uden for køl, opfyldning af fødevarer og håndtering af rester.

Hvis du vil sælge uindpakkede fødevarer ved selvbetjening, skal du udarbejde en skriftlig risikoanalyse. I risikoanalysen skal det indgå, om der er kritiske kontrolpunkter ved selvbetjeningen som fx nedkøling, køleopbevaring, opvarmning, varmholdelse og genopvarmning af fødevarer.

Af dit egenkontrolprogram skal det fremgå, hvordan du håndterer de kritiske kontrolpunkter, og du skal sørge for at have dokumentation for udførelsen af egenkontrollen.

Læs mere i Hygiejnevejledningens afsnit 28. Selvbetjening af fødevarer og underhørende afsnit
 
Gælder de samme regler for mobile virksomheder?
Nej, for mobile virksomheder og midlertidige lokaler gælder særlige regler.

Disse virksomheder har ofte en begrænset behandling og et begrænset salg af fødevarer, og faciliteterne skal passe til aktiviteterne.

Pølsevogne, fiskebiler, ostebiler og iscykler, der flyttes dagligt, er eksempler på mobile virksomheder. Mobile virksomheder kan stå samme sted hver dag, men skal flyttes dagligt for rengøring og påfyldning af varer eller vand.

Telte, markedsboder og helt simple torvestader, som står på samme sted i kortere eller længere perioder ad gangen, er eksempler på midlertidige lokaler. Det er oftest sæsonvirksomheder eller andre midlertidige virksomheder, der gør brug af midlertidige lokaler.

Læs mere i Hygiejnevejledningens afsnit 15. Mobile fødevarevirksomheder og midlertidige lokaler
 
Hvad gør jeg, hvis jeg finder rotter i min virksomhed?
Hvis du mistænker, at rotter har været i kontakt med fødevarer, og at fødevarerne derfor kan være sundhedsskadelige, skal du underrette Fødevarestyrelsen og din kommune og tilkalde et skadedyrsfirma.

Du underretter Fødevarestyrelsen via kontaktformularen
 
Fik du ikke svar på dit spørgsmål?
Kontakt Fødevarestyrelsens kunderådgivning.
Telefon: ​7227 6900 – mandag til ​torsdag 9.00-16.00, fredag 9.00-15.00

Gå tilbage til startpakken med de 4 trin
​​​

Ændret 3. januar 2017