Gå til navigation Gå til hovedindhold

Denne hjemmeside bruger cookies til statistik og adgang til deling på de sociale medier med AddThis.

Læs mere i vores cookie FAQ.

Du er her:

Har din virksomhed modtaget og/eller solgt varen engros?:
78. Grossist - Du har modtaget oplysning fra en leverandør eller kunde om, at du har modtaget eller solgt et fødevarekontaktmateriale, der skal trækkes tilbage. Varen er ikke nået ud til forbrugerne.

 

78.1 Du skal sørge for, at alle fødevarekontaktmaterialer med fejl bliver fjernet fra salg og trukket tilbage.

Du skal:

  • Blokere og tilbageholde alle fødevarekontaktmaterialer med fejl på lageret, så varerne enten kan returneres til leverandøren eller kan håndteres efter aftale med leverandøren eller Fødevarestyrelsen.

  • Tilbageholde alle afgivne ordrer på fødevarekontaktmaterialer med fejl, som endnu ikke er afsendt

  • Sørge for, at man ikke længere via virksomhedens system kan bestille de pågældende varer med fejl.

  • Være opmærksom på, om du modtager flere fødevarekontaktmaterialer med fejl i de kommende forsendelser. Måske har det ikke været muligt at stoppe alle forsendelser, da tilbagetrækningen blev sat i gang.

  • Straks give besked til aftagerne af det tilbagetrukne produkt med e-mail eller fax, så aftagerne får besked hurtigst muligt. Det er også en god idé at ringe til dem for at sikre, at beskeden er nået frem eller evt. bede aftagerne melde tilbage. Se et eksempel på en besked til aftagere af produkter, der kaldes tilbage her

  • Straks give besked til leverandøren af det tilbagetrukne produkt, hvis meddelelsen om tilbagetrækningen ikke i forvejen kommer fra leverandøren. Send beskeden med e-mail eller fax, så leverandøren får besked hurtigst muligt. Det er også en god idé at ringe til dem for at sikre, at beskeden er nået frem eller evt. bede leverandøren melde tilbage. Se et eksempel på en besked til leverandører af produkter, der trækkes tilbage her

  • Hvis du vælger at orientere dine aftagere/leverandør telefonisk, er det vigtigt, at du laver en udførlig liste med oplysninger om, hvornår de enkelte aftagere er blevet orienteret, og hvem du har talt med. Hvis du ikke har fået fat på nogen i virksomheden, skal du skrive ned, hvad du så har gjort for at sikre, at virksomheden bliver orienteret om tilbagetrækningen.


78.2 Du skal evt. orientere Fødevarestyrelsen om tilbagetrækningen

Hvis din leverandør er en dansk virksomhed, har han/hun nok allerede orienteret Fødevarestyrelsen om tilbagetrækningen. Så behøver du ikke orientere Fødevarestyrelsen om tilbagetrækningen, med mindre du har solgt fødevarekontaktmaterialet til andre lande. Grønland og Færøerne betragtes her som "andre lande". Se nedenfor, hvis du har solgt til andre lande.

Hvis du er i tvivl, om Fødevarestyrelsen er blevet orienteret, kan du spørge din leverandør eller evt. Fødevarestyrelsen.

Hvis leverandøren er udenlandsk eller ikke har orienteret Fødevarestyrelsen, bør du hurtigst muligt give Fødevarestyrelsen besked om tilbagetrækningen.

Fødevarestyrelsen skal have oplysninger om:

  • Produktnavn, lot-/batch-nummer, produktionsdato, produktionsvirksomhed, importør, EAN-nummer, nettoindhold og evt. foto af fødevaren

  • Hvor fødevarekontaktmaterialet er solgt og/eller hvilke virksomheder, du har solgt fødevarekontaktmaterialet til (navn og fuld adresse). Brug gerne skemaet til indberetning af danske modtagere.  

  • Hvis fødevarekontaktmaterialet er solgt til andre lande end Danmark, skal du bruge dette skema til indberetning af udenlandske modtagere

  • Årsag til tilbagetrækningen

  • Risiko ved fødevarekontaktmaterialet

  • Navn og adresse på virksomheden, der trækker fødevarekontaktmaterialet tilbage

  • Hvad virksomheden har gjort i forbindelse med tilbagetrækningen.

  • Kontaktperson med telefonnummer - også uden for kontortid

Hvis du har købt fødevarekontaktmaterialet i et andet land, eller hvis fødevarekontaktmaterialet er solgt til andre lande, skal den tilsynsførende altid have en kopi af fakturaerne. Grønland og Færøerne betragtes her som "andre lande". Du må på fakturakopierne gerne overstrege/skjule oplysninger om priser og betalingsbetingelser.                                              

Du kan bruge kontaktformularen på Fødevarestyrelsens hjemmeside www.fvst.dk til at oplyse Fødevarestyrelsen om tilbagetrækningen.
OBS! Kontaktformularerne bliver kun set indenfor Fødevarestyrelsens normale åbningstid.

Uden for Fødevarestyrelsens normale åbningstid kan du kontakte Fødevarevagten

Når du har orienteret Fødevarestyrelsen om tilbagetrækningen, vil du hurtigst muligt blive kontaktet af en tilsynsførende, som vil kontrollere, om du har udført tilbagetrækningen korrekt.


78.3 Du skal kunne dokumentere, hvad du har gjort i forbindelse med tilbagetrækningen

Fødevarestyrelsen udfører stikprøvebaseret kontrol af virksomheder, som har modtaget fødevarekontaktmaterialer, der er trukket tilbage.

Alle virksomheder, som er involverede i tilbagetrækningen af et fødevarekontaktmateriale, skal kunne dokumentere forløbet af tilbagetrækningen, og at tilbagetrækningen er forløbet tilfredsstillende.

Eksempler på dokumentation:

  • Kopi af e-mails/fax sendt til aftagere og leverandør

  • Kopi af orienteringen til Fødevarestyrelsen og dokumentation for, at den er sendt

  • Notat om telefonsamtaler – med hvem man har talt, om hvad og hvornår

  • Tilbagemeldinger fra handelspartnere om tilbagetrækningen

  • E-mails/fax modtaget om tilbagetrækningen

  • Registreringer i egenkontrollen om tilbagetrækningen

  • Kopi af evt. kreditnota for destruerede eller returnerede varer.

Nogle gange vil den tilsynsførende efter en konkret vurdering se kopier af fx fakturaer og lageropgørelser, selvom der ikke er andre lande end Danmark involveret i tilbagetrækningen.

 

Hvornår er du færdig

Du er færdig med tilbagetrækningen, når du har været igennem alle punkterne 78.1 – 78.3, som beskrevet ovenfor.

Brug eventuelt tjek-listen

 

Hvor hurtigt skal jeg reagere - tidsfrist

Tilbagetrækningen skal sættes i gang, så snart du er klar over, at det er nødvendigt at trække fødevarekontaktmaterialer tilbage.
 

Gode råd om tilbagetrækning

Følg virksomhedens egenkontrolprogram for tilbagetrækning.

Husk, at iværksætte eventuelle korrigerende handlinger ifølge virksomhedens egenkontrolprogram.

Det er en god idé så tidligt som muligt i processen at samle de dokumenter, som Fødevarestyrelsen skal have eller kan efterspørge.

 

Hvad siger reglerne?

Vejledningens afsnit om fødevarekontaktmaterialer

 

Hvor kan du få hjælp

Fødevarestyrelsen - kontaktformularen
Din konsulent
Brancheorganisation