Gå til navigation Gå til hovedindhold

Denne hjemmeside bruger cookies til statistik og adgang til deling på de sociale medier med AddThis.

Læs mere i vores cookie FAQ.

Du er her:

Har din virksomhed selv importeret eller samhandlet varen fra et andet land:
62. Importør - Du skal starte en tilbagetrækning af et foder. Varen er ikke nået ud til slutbrugerne.

 

62.1 Du skal sørge for, at alt foder med fejl bliver fjernet fra salg og trukket tilbage

Du skal:

  • Blokere og tilbageholde alt foder med fejl på lageret, så varerne enten kan returneres til leverandøren eller kan håndteres efter aftale med leverandøren eller Fødevarestyrelsen.

  • Tilbageholde alle afgivne ordrer på foder med fejl, som endnu ikke er afsendt

  • Sørge for, at man ikke længere via virksomhedens system kan bestille de pågældende varer med fejl.

  • Være opmærksom på, om du modtager mere foder med fejl i de kommende forsendelser. Måske har det ikke været muligt at stoppe alle forsendelser, da tilbagetrækningen blev sat i gang.

  • Straks give besked til aftagerne af det tilbagetrukne produkt med e-mail eller fax, så aftagerne får besked hurtigst muligt. Det er også en god idé at ringe til dem for at sikre, at beskeden er nået frem eller evt. bede aftagerne melde tilbage. Se et eksempel på en besked til aftagere af produkter, der trækkes tilbage her

  • Hvis du vælger at orientere dine aftagere telefonisk, er det vigtigt, at du laver en udførlig liste med oplysninger om, hvornår de enkelte aftagere er blevet orienteret, og hvem du har talt med. Hvis du ikke har fået fat på nogen i virksomheden, skal du skrive ned, hvad du så har gjort for at sikre, at virksomheden bliver orienteret om tilbagetrækningen.