Gå til navigation Gå til hovedindhold

Denne hjemmeside bruger cookies til statistik og adgang til deling på de sociale medier med AddThis.

Læs mere i vores cookie FAQ.

Du er her:

Har din virksomhed modtaget og/eller solgt varen detail?:
51. Detail - Du har fået oplysninger fra en leverandør om, at du har modtaget et foder, der skal kaldes tilbage, da det er nået ud til slutbrugerne.

 

51.1 Du skal sørge for, at alt foder med fejl bliver fjernet fra salg.

Du skal:

  • Fjerne alt foder med fejl fra salgsområdet og tilbageholde foderet med fejl på lageret, så varerne enten kan returneres til leverandøren eller kan håndteres efter aftale med leverandøren eller Fødevarestyrelsen.

  • Tilbageholde alle afgivne ordrer på foder med fejl, som endnu ikke er afsendt – hvis du har en internetbutik.

  • Sørge for, at man ikke længere på butikkens internetside kan bestille det pågældende foder med fejl.

  • Være opmærksom på, om du modtager mere foder med fejl i de kommende forsendelser. Måske har det ikke været muligt at stoppe alle forsendelser, da tilbagekaldelsen blev sat i gang.


51.2 Du skal evt. orientere Fødevarestyrelsen om tilbagekaldelsen

Hvis din leverandør er en dansk virksomhed, har han/hun nok allerede orienteret Fødevarestyrelsen om tilbagekaldelsen. Så behøver du ikke orientere Fødevarestyrelsen om tilbagekaldelsen.

Hvis du er i tvivl, om Fødevarestyrelsen er blevet orienteret, kan du spørge din leverandør eller evt. Fødevarestyrelsen.

Hvis leverandøren er udenlandsk eller ikke har orienteret Fødevarestyrelsen, bør du hurtigst muligt give Fødevarestyrelsen besked om tilbagekaldelsen.

Fødevarestyrelsen skal have oplysninger om:

  • Produktnavn, lot-/batch-nummer, produktionsdato, holdbarhedsdato, produktionsvirksomhed, importør, EAN-nummer, nettoindhold og evt. foto af varen

  • Hvor foderet er solgt og/eller hvilke virksomheder, du har solgt foderet til (navn og fuld adresse). Brug gerne dette skema til indberetning af danske modtagere.

  • Årsag til tilbagekaldelsen

  • Risiko ved foderet

  • Navn og adresse på virksomheden, der kalder foderet tilbage

  • Hvad virksomheden har gjort i forbindelse med tilbagekaldelsen

  • Kontaktperson med telefonnummer - også uden for kontortid

Du kan bruge kontaktformularen på Fødevarestyrelsens hjemmeside www.fvst.dk til at oplyse Fødevarestyrelsen om tilbagekaldelsen.
OBS! Kontaktformularerne bliver kun set indenfor Fødevarestyrelsens normale åbningstid.

Uden for Fødevarestyrelsens normale åbningstid kan du kontakte Fødevare​vagten

Når du har orienteret Fødevarestyrelsen om tilbagekaldelsen, vil du hurtigst muligt blive kontaktet af en tilsynsførende, som vil kontrollere, om du har udført tilbagekaldelsen korrekt.


51.3 Du skal evt. orientere offentligheden om tilbagekaldelsen

Hvis foderet kan være nået ud til slutbrugerne, og du har et kundekartotek med oplysninger om køberne af foderet, skal du orientere alle slutbrugere, som har købt det tilbagekaldte foder.

Hvis du har solgt foderet i en butik og ikke har oplysninger om køberne, kan du sætte et opslag op i butikken, hvor du orienterer kunderne om tilbagekaldelsen. Opslaget skal placeres et sted, hvor det er let at få øje på. På opslaget skal der stå, hvilket foder der er kaldt tilbage, og hvorfor foderet er kaldt tilbage.

Se et eksempel på opslag i butik her

Hvis du har solgt foderet til slutbruger via internettet, skal du orientere alle kunder, som har købt det tilbagekaldte foder, om tilbagekaldelsen.

Se et eksempel på en besked til internetkunder af foder, der kaldes tilbage her


51.4 Du skal kunne dokumentere, hvad du har gjort i forbindelse med tilbagekaldelsen

Fødevarestyrelsen udfører stikprøvebaseret kontrol af virksomheder, som har modtaget foder, der er kaldt tilbage.

Alle virksomheder, som er involverede i tilbagekaldelsen af et foder, skal kunne dokumentere forløbet af tilbagekaldelsen, og at tilbagekaldelsen er forløbet tilfredsstillende.

Eksempler på dokumentation:

  • Kopi af e-mails/fax sendt til aftagere og leverandør

  • Kopi af orienteringen til Fødevarestyrelsen og dokumentation for, at den er sendt

  • Notat om telefonsamtaler – med hvem man har talt, om hvad og hvornår

  • Tilbagemeldinger fra handelspartnere om tilbagekaldelsen

  • E-mails/fax modtaget om tilbagekaldelsen

  • Registreringer i egenkontrollen om tilbagekaldelsen

  • Kopi af evt. kreditnota for destruerede eller returnerede varer.

Nogle gange vil den tilsynsførende efter en konkret vurdering se kopier af fx fakturaer og lageropgørelser, selvom der ikke er andre lande end Danmark involveret i tilbagekaldelsen.

Hvornår er du færdig
Du er færdig med tilbagekaldelsen, når du har været igennem alle punkterne 51.1 – 51.4, som beskrevet ovenfor.

Brug eventuelt tjek-listen  

Hvor hurtigt skal jeg reagere - tidsfrist
Tilbagekaldelsen skal sættes i gang, så snart du er klar over, at det er nødvendigt at kalde foder tilbage.

Gode råd om tilbagekaldelse
Følg virksomhedens egenkontrolprogram for tilbagekaldelse.
Husk, at iværksætte eventuelle korrigerende handlinger ifølge virksomhedens egenkontrolprogram.
Det er en god idé så tidligt som muligt i processen at samle de dokumenter, som Fødevarestyrelsen skal have eller kan efterspørge.

Hvad siger reglerne?
Vejledningens afsnit om foder

Hvor kan du få hjælp
Fødevarestyrelsen - kontaktformularen
Din konsulent
Brancheorganisation