Gå til navigation Gå til hovedindhold

Denne hjemmeside bruger cookies til statistik og adgang til deling på de sociale medier med AddThis.

Læs mere i vores cookie FAQ.

Du er her:

Har din virksomhed modtaget og/eller solgt varen detail?:
50. Detail - Du skal starte en tilbagekaldelse af et foder, som er nået ud til slutbrugerne.

 

50.1 Du skal sørge for, at alt foder med fejl bliver fjernet fra salg

Du skal:

  • Fjerne alt foder med fejl fra salgsområdet og tilbageholde foder med fejl på lageret, så foderet enten kan returneres til leverandøren eller kan håndteres efter aftale med leverandøren eller Fødevarestyrelsen.

  • Tilbageholde alle afgivne ordrer på foder med fejl, som endnu ikke er afsendt.

  • Sørge for, at man ikke længere på butikkens internetside kan bestille det pågældende foder med fejl.

  • Være opmærksom på, om du modtager mere foder med fejl i de kommende forsendelser. Måske har det ikke været muligt at stoppe alle forsendelser, da tilbagekaldelsen blev sat i gang.


50.2 Hvis du har modtaget foderet fra en anden virksomhed, skal du orientere virksomheden om tilbagekaldelsen

Da det er din virksomhed som igangsætter tilbagekaldelsen, skal du straks give leverandøren besked om tilbagekaldelsen.

Send beskeden med e-mail eller fax, så leverandøren får besked hurtigst muligt. Det er også en god ide at ringe til leverandøren for at sikre, at beskeden er nået frem eller evt. bede leverandøren melde tilbage.

Se eksempel på besked til leverandører af foder, der kaldes tilbage her


50.3 Du skal orientere Fødevarestyrelsen om tilbagekaldelsen

Du skal hurtigst muligt oplyse Fødevarestyrelsen om tilbagekaldelsen.

Som udgangspunkt er den danske producent eller importør af foderet hovedansvaret for en tilbagekaldelse (1. ledsvirksomhed). Det er derfor vigtigt, at du fortæller, hvis du ikke er 1. led i distributionen af det tilbagekaldte foder, så Fødevarestyrelsen hurtigt kan kontakte din leverandør.

Fødevarestyrelsen skal have oplysninger om:

  • Produktnavn, lot-/batch-nummer, produktionsdato, holdbarhedsdato, produktionsvirksomhed, importør, EAN-nummer, nettoindhold og evt. foto af foderet

  • Hvor foderet er solgt og/eller hvilke virksomheder, du har solgt foderet til (navn og fuld adresse). Brug gerne skemaet til indberetning af danske modtagere.

  • Årsag til tilbagekaldelsen

  • Risiko ved foderet

  • Hvad virksomheden har gjort i forbindelse med tilbagekaldelsen.

  • Kontaktperson med telefonnummer - også uden for kontortid

Du kan bruge kontaktformularen på Fødevarestyrelsens hjemmeside www.fvst.dk til at oplyse Fødevarestyrelsen om tilbagekaldelsen.
OBS! Kontaktformularerne bliver kun set indenfor Fødevarestyrelsens normale åbningstid.

Uden for Fødevarestyrelsens normale åbningstid kan du kontakte Fødevarevagten

Når du har orienteret Fødevarestyrelsen om tilbagekaldelsen, vil du hurtigst muligt blive kontaktet af en tilsynsførende, som vil kontrollere, om du har udført tilbagekaldelsen korrekt. ​


50.4 Du skal orientere offentligheden om tilbagekaldelsen

Hvis foderet kan være nået ud til slutbrugerne, og du har et kundekartotek med oplysninger om køberne af foderet, skal du orientere alle slutbrugere, som har købt det tilbagekaldte foder.

Hvis du har solgt foderet i en butik og ikke har oplysninger om køberne, kan du sætte et opslag op i butikken, hvor du orienterer kunderne om tilbagekaldelsen. Opslaget skal placeres et sted, hvor det er let at få øje på. På opslaget skal der stå, hvilket foder der er kaldt tilbage, og hvorfor foderet er kaldt tilbage.

Se et eksempel på opslag i butik h​er

Hvis du har solgt foderet til slutbruger via internettet, skal du orientere alle kunder, som har købt det tilbagekaldte foder, om tilbagekaldelsen.

Se et eksempel på en besked til internetkunder af foder, der kaldes tilbage her.​


50.5 Du skal kunne dokumentere, hvad du har gjort i forbindelse med tilbagekaldelsen

​Alle virksomheder, som er involverede i en tilbagekaldelse af et foder, skal kunne dokumentere forløbet af tilbagekaldelsen, og at tilbagekaldelsen er forløbet tilfredsstillende.

Eksempler på dokumentation:

  • Kopi af e-mails/fax sendt til aftagere og leverandør

  • Kopi af orienteringen til Fødevarestyrelsen og dokumentation for, at den er sendt

  • Notat om telefonsamtaler – med hvem man har talt, om hvad og hvornår

  • Tilbagemeldinger fra handelspartnere om tilbagekaldelsen

  • E-mails/fax modtaget om tilbagekaldelsen

  • Registreringer i egenkontrollen om tilbagekaldelsen

  • Kopi af evt. kreditnota for destruerede eller returnerede varer.

Nogle gange vil den tilsynsførende efter en konkret vurdering se kopier af fx fakturaer og lageropgørelser, selvom der ikke er andre lande end Danmark involveret i tilbagekaldelsen.

Hvornår er du færdig
Du er færdig med tilbagekaldelsen, når du har været igennem alle punkterne a)-e), som beskrevet ovenfor.

Brug eventuelt tjek-listen

Hvor hurtigt skal jeg reagere - tidsfrist
Tilbagekaldelsen skal sættes i gang, så snart du er klar over, at det er nødvendigt at kalde foder tilbage.

Gode råd om tilbagekaldelse
Følg virksomhedens egenkontrolprogram for tilbagekaldelse.
Husk, at iværksætte eventuelle korrigerende handlinger ifølge virksomhedens
egenkontrolprogram.
Det er en god idé så tidligt som muligt i processen at samle de dokumenter, som Fødevarestyrelsen skal have eller kan efterspørge.

Hvad siger reglerne
Vejledningens afsnit om foder

Hvor kan du få hjælp
Fødevarestyrelsen -  kontaktformularen
Eventuelle konsulenter
Brancheorganisationer