Gå til navigation Gå til hovedindhold

Denne hjemmeside bruger cookies til statistik og adgang til deling på de sociale medier med AddThis.

Læs mere i vores cookie FAQ.

Du er her:

Har din virksomhed modtaget og/eller solgt varen engros?:
35. Grossist - Du skal starte en tilbagekaldelse af en fødevare, som er nået ud til forbrugerne

 

35.1 Du skal sørge for, at alle fødevarer med fejl bliver fjernet fra salg og tilbagekaldt

Du skal:

  • Blokere og tilbageholde alle fødevarer med fejl på lageret, så varerne enten kan returneres til leverandøren eller kan håndteres efter aftale med leverandøren eller Fødevarestyrelsen.

  • Tilbageholde alle afgivne ordrer på fødevarer med fejl, som endnu ikke er afsendt

  • Sørge for, at man ikke længere via virksomhedens system kan bestille de pågældende varer med fejl.

  • Være opmærksom på, om du modtager flere fødevarer med fejl i de kommende forsendelser. Måske har det ikke været muligt at stoppe alle forsendelser, da tilbagekaldelsen blev sat i gang.

  • Straks give besked til aftagerne af det tilbagekaldte produkt med e-mail eller fax, så aftagerne får besked hurtigst muligt. Det er også en god idé at ringe til dem for at sikre, at beskeden er nået frem eller evt. bede aftagerne melde tilbage. Se et eksempel på en besked til aftagere af produkter, der kaldes tilbage her.

Hvis du vælger at orientere dine aftagere telefonisk, er det vigtigt, at du laver en udførlig liste med oplysninger om, hvornår de enkelte aftagere er blevet orienteret, og hvem du har talt med. Hvis du ikke har fået fat på nogen i virksomheden, skal du skrive ned, hvad du så har gjort for at sikre, at virksomheden bliver orienteret om tilbagekaldelsen.


35.2 Har du modtaget fødevaren fra en anden virksomhed, skal du orientere virksomheden om tilbagekaldelsen

Da det er din virksomhed, som igangsætter tilbagekaldelsen, skal du straks give leverandøren besked om tilbagekaldelsen.

Send beskeden med e-mail eller fax, så leverandøren får besked hurtigst muligt. Det er også en god ide at ringe til leverandøren for at sikre, at beskeden er nået frem eller evt. bede leverandøren melde tilbage.

Brug evt. skabelonen til brev til leverandører, som kan findes her.


35.3 Du skal orientere Fødevarestyrelsen om tilbagekaldelsen

Du skal hurtigst muligt oplyse Fødevarestyrelsen om tilbagekaldelsen.

Som udgangspunkt har den danske producent eller importør af fødevaren hovedansvaret for en tilbagekaldelse (1.- ledsvirksomhed). Det er derfor vigtigt, at du fortæller, hvis du ikke er 1. led i distributionen af den tilbagekaldte fødevare, så Fødevarestyrelsen hurtigt kan kontakte din leverandør.

Fødevarestyrelsen skal have oplysninger om:

  • Produktnavn, lot-/batch-nummer, produktionsdato, holdbarhedsdato, produktionsvirksomhed, importør, EAN-nummer, nettoindhold og evt. foto af varen

  • Hvor fødevaren er solgt og/eller hvilke virksomheder, du har solgt fødevaren til (navn og fuld adresse). Brug gerne skemaet til indberetning af danske modtagere.  

  • Hvis fødevaren er solgt til andre lande end Danmark, skal du bruge skemaet til indberetning af udenlandske modtagere. 

  • Årsag til tilbagekaldelsen

  • Risiko ved fødevaren

  • Navn og adresse på virksomheden, der kalder fødevaren tilbage

  • Hvad virksomheden har gjort i forbindelse med tilbagekaldelsen.

  • Kontaktperson med telefonnummer - også uden for kontortid

Hvis Fødevarestyrelsen vurderer, at din virksomhed er 1. led ved tilbagekaldelsen, vil du hurtigst muligt blive kontaktet af en tilsynsførende, som vil kontrollere, om du har udført tilbagekaldelsen korrekt.

Hvis du ikke er 1. ledsvirksomhed, vil Fødevarestyrelsen kun stikprøvevist kontrollere, om du har gennemført tilbagekaldelsen korrekt.

Hvis du har købt fødevaren i et andet land, eller hvis fødevaren er solgt til andre lande, skal den tilsynsførende altid have en kopi af fakturaerne. Grønland og Færøerne betragtes her som "andre lande". Du må på fakturakopierne gerne overstrege/skjule oplysninger om priser og betalingsbetingelser.

Du kan bruge kontaktformularen på Fødevarestyrelsens hjemmeside www.fvst.dk til at oplyse Fødevarestyrelsen om tilbagekaldelsen.
OBS! Kontaktformularerne bliver kun set indenfor Fødevarestyrelsens normale åbningstid.

Uden for Fødevarestyrelsens normale åbningstid kan du kontakte Fødevarevagten


35.4 Du skal orientere offentligheden om tilbagekaldelsen

Hvis fødevaren kan være nået ud til forbrugerne, skal offentligheden orienteres om tilbagekaldelsen. For at sikre en effektiv information skal du derfor udsende en pressemeddelelse med relevante oplysninger om den tilbagekaldte fødevare. Du kan supplere ved at lægge informationer på din hjemmeside eller på sociale medier.

Det er som udgangspunkt den danske producent eller importør af produktet, dvs., 1. ledsvirksomheden, som skal udsende en pressemeddelelse. Er du i tvivl om, hvem der skal orientere offentligheden, kan du spørge Fødevarestyrelsen.

Pressemeddelelsen skal indeholde:

  • En overskrift, der kort beskriver problemet. Det er væsentligt med en fængende overskrift på en pressemeddelelse (som fx "Fund af metalsplinter i forloren skildpadde")
  • Produktnavn, lot-/batch-nummer, produktionsdato, holdbarhedsdato, EAN-nummer, nettoindhold og evt. foto af varen
  • Oplysninger om, hvor fødevaren er solgt
  • Navn og adresse på virksomheden, der kalder varen tilbage
  • Årsag til tilbagekaldelsen
  • Risiko ved fødevaren
  • Hvad forbrugere, der har købt fødevaren, skal gøre
  • Eventuel kontaktperson

Se forslag til pressemeddelelse her

Pressemeddelelsen sendes fx via e-mail eller fax til de største danske medier.

Det er altid en god ide at sende den til Ritzaus Bureau (ritzau@ritzau.dk, tlf. 33 30 00 00) og eventuelt ringe for at høre, om bureauet vil bringe meddelelsen. Det vil nyhedsbureauerne ofte, men de er ikke forpligtede.


35.5 Du skal kunne dokumentere, hvad du har gjort i forbindelse med tilbagekaldelsen

 

Alle virksomheder, som er involverede i en tilbagekaldelse af en fødevare, skal kunne dokumentere forløbet af tilbagekaldelsen, og at tilbagekaldelsen er forløbet tilfredsstillende.

Eksempler på dokumentation:

  • Kopi af e-mails/fax sendt til aftagere og leverandør

  • Kopi af orienteringen til Fødevarestyrelsen og dokumentation for, at den er sendt

  • Notat om telefonsamtaler – med hvem man har talt, om hvad og hvornår

  • Tilbagemeldinger fra handelspartnere om tilbagekaldelsen

  • E-mails/fax modtaget om tilbagekaldelsen

  • Registreringer i egenkontrollen om tilbagekaldelsen

  • Kopi af evt. kreditnota for destruerede eller returnerede varer.

Nogle gange vil den tilsynsførende efter en konkret vurdering se kopier af fx fakturaer og lageropgørelser, selvom der ikke er andre lande end Danmark involveret i tilbagekaldelsen. 

Hvornår er du færdig
Du er færdig med tilbagekaldelsen, når du har været igennem alle punkterne 35.1 – 35.5, som beskrevet ovenfor.

Brug eventuelt tjek-listen

Hvor hurtigt skal jeg reagere - tidsfrist
Tilbagekaldelsen skal sættes i gang, så snart du er klar over, at det er nødvendigt at kalde fødevarer tilbage.

Gode råd om tilbagekaldelse
Følg virksomhedens egenkontrolprogram for tilbagekaldelse.

Husk, at iværksætte eventuelle korrigerende handlinger ifølge virksomhedens egenkontrolprogram.

Det er en god idé så tidligt som muligt i processen at samle de dokumenter, som Fødevarestyrelsen skal have eller kan efterspørge.

Hvad siger reglerne?
Vejledningens afsnit om fødevarer


Hvor kan du få hjælp
Fødevarestyrelsen - kontaktformularen 
Din konsulent 
Brancheorganisation