Gå til navigation Gå til hovedindhold

Du er her:

21.4 Mærkningsansvar ved distribution og detailsalg af foder

 

​Efter markedsføringsforordningen gælder mærkningsansvaret ikke kun for den, der først markedsfører foderet, men også i senere led af markedsføringen.

Markedsføringsforordningen, artikel 12, stk. 4


Når ledere af fodervirksomheder har ansvar for detailsalg af foder eller distribution af foder, men ikke påvirker foderets mærkning, skal de med fornøden omhu sikre, at mærkningskravene er opfyldt, især ved ikke at levere foder, som de ved eller burde have vidst ikke opfylder mærkningskravene.

Det vil sige, at fx sælgeren ved detailsalg af foder selvom denne ikke er mærkningsansvarlig kan blive ansvarlige for åbenlyse fejl/mangler i mærkningen, som denne burde have set fx manglende dansk mærkning.

 

Markedsføringsforordningen omfatter regler for ansvar ved videreformidling af mærkningsoplysninger.

Reglerne om ansvar for mærkningsoplysninger gælder i alle led af markedsføringen, også ved salg til den endelige bruger af foderet.

Ledere af fodervirksomheder skal sikre, at obligatoriske mærkningsoplysninger formidles i hele fødevarekæden, så den endelige bruger af foderet kan få information om mærkningen.

Markedsføringsforordningen, artikel 12, stk. 5