Gå til navigation Gå til hovedindhold

Denne hjemmeside bruger cookies til statistik og adgang til deling på de sociale medier med AddThis.

Læs mere i vores cookie FAQ.

Du er her:

Brug af ”6 om dagen"-logoet eller Fødevarestyrelsens kostråd i reklame for en konkret fødevare

Denne guide gælder både for færdigpakkede fødevarer og for uindpakkede fødevarer som fx madretter og drikke på spisesteder.

Hvad vil du bruge i reklamen? Du må gerne bruge Fødevarestyrelsens kostråd i reklame for en bestemt madret eller fødevare Det er tilladt at bruge ét eller flere af Fødevarestyrelsens officielle kostråd eller dele af disse kostråd i markedsføring. Dette gælder også for nøglehulsmærkede fødevarer og madretter. Brugen af et kostråd må ikke kunne give anledning til, at forbrugeren bliver vildledt. Det må heller ikke give indtryk af, at Fødevarestyrelsen anbefaler den konkrete madret eller fødevare. Læs mere om kostrådene på www.altomkost.dk. https://www.foedevarestyrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/Ernaering/Swooshmedraad.pdf [Kostrådsdråberne kan downloades her.] Fødevaren eller madretten skal altid leve op til det kostråd, der tilknyttes Det er selvfølgelig et krav, at den fødevare eller madret, der er mærket med fx ”Fødevarestyrelsen anbefaler - Spis fisk og fiskepålæg - flere gange om ugen”, rent faktisk indeholder en væsentlig mængde fisk. §§ Denne side er lavet på baggrund af følgende regler: Anprisningsforordningen Fødevareforordningen Disse regler kan findes på siden https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/lovstof/Sider/Ernaerings-og-sundhedsanprisninger–lovstof.aspx [Ernærings- og sundhedsanprisninger – lovstof]. Du skal indgå en licensaftale, før logoet må bruges Det er tilladt at bruge 6 om dagen-logoet i markedsføring, hvis man har indgået en licensaftale med Landbrug & Fødevarer om brugen af logoet. https://ernaeringsfokus.dk/raavarer/groentsager-og-frugt/6-om-dagen-et-logo-til-offentlig-brug [Få mere information om 6 om dagen-logoet] Brug af Fødevarestyrelsens officielle udtryk for kostrådene – kostrådsdråberne Det er tilladt at reklamere med Fødevarestyrelsens officielle udtryk for kostrådene – kostrådsdråberne. Det gælder også i forbindelse med reklame for en bestemt fødevare eller madret, og uanset om den pågældende fødevare er mærket med Nøglehullet. Vejledninger https://www.foedevarestyrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/Ernaering/Om_reklame%20for%20sund%20mad_okt2019.pdf [Om reklame for sund mad på spisesteder] Vejledninger https://www.foedevarestyrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/Ernaering/Om_reklame%20for%20sund%20mad_okt2019.pdf [Om reklame for sund mad på spisesteder] Fødevarestyrelsens kostråd Det særlige 6 om dagen-logo (næste) (næste) (næste) (næste) (næste) (næste) https://www.foedevarestyrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/Ernaering/Swooshmedraad.pdf https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/lovstof/Sider/Ernaerings-og-sundhedsanprisninger–lovstof.aspx https://ernaeringsfokus.dk/raavarer/groentsager-og-frugt/6-om-dagen-et-logo-til-offentlig-brug https://www.foedevarestyrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/Ernaering/Om_reklame%20for%20sund%20mad_okt2019.pdf https://www.foedevarestyrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/Ernaering/Om_reklame%20for%20sund%20mad_okt2019.pdf
Loading...
Ændret 6. april 2018