Gå til navigation Gå til Hovedindhold

Denne hjemmeside bruger cookies til statistik og adgang til deling på de sociale medier med AddThis.

Læs mere i vores cookie FAQ.

Du er her:

Hvordan må vi fortælle, at spisestedet gør noget godt for sundheden?

​Der er regler for, hvad du må skrive, når du anpriser en fødevare eller en madret med, at den har særlige ernæringsmæssige egenskaber eller en gavnlig effekt på sundheden. Reglerne gælder både for færdigpakkede fødevarer og uindpakkede fødevarer som fx mad og drikke på spisesteder.

​​

Hvad vil du gerne sige om spisestedets mad? Du skal samtidig informere om, hvad spisestedet har gjort for sundheden Et spisested må gerne reklamere med, at der er gjort noget godt for sundheden, hvis der samtidig informeres om, hvad spisestedet har gjort for sundheden. Denne oplysning skal gives som generel information, fx. ved indgangen, ved disken eller over buffeten. Du må kun reklamere generelt og ikke ved den enkelte madvare eller ret Vær opmærksom på, at det ikke er tilladt at mærke den enkelte madret med denne information, fordi udsagnet i dette tilfælde vil knyttes til en bestemt madret og dermed være i strid med anprisningsforordningen. Vejledninger https://www.foedevarestyrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/Ernaering/Om_reklame_for_sund_mad.pdf [Fødevarestyrelsens folder om reklame for sund mad på spisesteder] §§ Denne side er lavet på baggrund af Anprisningsforordningen. Denne forordning kan findes på siden https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/lovstof/Sider/Ernaerings-og-sundhedsanprisninger–lovstof.aspx [Ernærings- og sundhedsanprisninger – lovstof] Reklamen skal være generel information Det er tilladt at reklamere med, at spisestedets mad følger de koncepter, der er udviklet af Fødevarestyrelsen. Denne reklame skal gives som generel information, fx. ved indgangen, ved disken eller over buffeten. Reklamerer spisestedet for et helt koncept udviklet af Fødevarestyrelsen, skal alt mad på spisestedet leve op til konceptet Hvis spisestedet reklamerer med, at det følger et koncept udviklet af Fødevarestyrelsen, er det et krav, at alle de fødevarer og madretter, der serveres på spisestedet, lever op til konceptet. http://www.foedevarestyrelsen.dk/Guides/Sider/Naar-spisesteder-vil-bruge-6-om-dagen-logoet-eller-F%c3%b8devarestyrelsens-kostraad-i-reklame-for-maden.aspx [Du kan læse mere om reglerne på denne side] Denne type reklame er ikke lovlig Det er ikke tilladt at reklamere med, at spisestedet serverer fødevarer eller madretter, der er anbefalet af diætister eller kendte sundhedspersoner, eller at spisestedets menu er udviklet i samarbejde med disse personer. Det er ikke tilladt at reklamere med fx: • ”Menuen er udviklet i samarbejde med førende sundhedsekspert Jesper Nielsen", – eller • at reklamere eller mærke maden med skilte som fx "Diætistens valg" Vær forsigtig med denne type reklame Det er ikke tilladt at reklamere med, at spisestedets mad gør dig stærkere eller klogere. Den slags budskaber i ord eller billeder er ulovlige (udokumenterede) sundhedsanprisninger. Budskaber som forbrugerne klart opfatter som ”sjov”, er dog ikke i strid med reglerne. Det anbefales, at man søger vejledning hos sin brancheforening eller hos Fødevarestyrelsen, inden man kaster sig ud i den type reklame. Spisestedet arbejder for sundheden Spisestedets mad lever op til Fødevarestyrelsens anbefalinger Spisestedet mad anbefales af diætister eller en kendt sundhedsperson Man bliver klog eller stærk af maden på spisestedet (næste) (næste) (næste) (næste) (næste) (næste) (næste) https://www.foedevarestyrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/Ernaering/Om_reklame_for_sund_mad.pdf https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/lovstof/Sider/Ernaerings-og-sundhedsanprisninger–lovstof.aspx http://www.foedevarestyrelsen.dk/Guides/Sider/Naar-spisesteder-vil-bruge-6-om-dagen-logoet-eller-F%c3%b8devarestyrelsens-kostraad-i-reklame-for-maden.aspx
Loading...
Ændret 6. april 2018