Gå til navigation Gå til Hovedindhold

Denne hjemmeside bruger cookies til statistik og adgang til deling på de sociale medier med AddThis.

Læs mere i vores cookie FAQ.

Du er her:

Sådan markedsfører du børnemad

Når du vil markedsføre børnemad, er der en række regler, du skal være opmærksom på, herunder om sammensætning, mærkning og brug af sundhedsanprisninger.

​​

Der er bestemte krav til sammensætningen Kravene til sammensætning af børnemadsprodukter findes i bilag 1 og 2 i Bekendtgørelse om forarbejdede fødevarer baseret på cerealier og babymad til spædbørn og småbørn. Der er overordnet set to kategorier: • Forarbejdede fødevarer baseret på cerealier, fx grødprodukter • Babymad, fx frugtmos og middagsretter De krav, der gælder til sammensætningen, er forskellige, afhængigt af hvilket produkt der er tale om. Børnemad skal opfylde særlige mærkningskrav Børnemad skal opfylde de almindelige mærkningsbestemmelser. Læs mere i guiden http://www.foedevarestyrelsen.dk/Guides/Sider/Hvilke-regler-gaelder-for-maerkning-af-foedevarer.aspx [Hvilke regler gælder for mærkning af fødevarer?] Produkterne skal derudover mærkes med en række supplerende oplysninger: • En angivelse af det alderstrin, fra hvilket produktet kan anvendes under hensynstagen til dets sammensætning, konsistens og andre særlige egenskaber. Dette alderstrin må ikke være under 4 måneder. • Oplysning om tilstedeværelse eller fravær af gluten, hvis det angivne alderstrin for anvendelse af produktet er under 6 måneder. • Energiindholdet udtrykt i kilojoule (kJ) og kilokalorier (kcal) samt numerisk angivelse af indholdet af protein, kulhydrat og fedt. Indholdet angives pr. 100 g eller 100 ml af produktet, således som det markedsføres, og i givet fald pr. specificeret mængde af produktet i tilberedt stand. • En numerisk angivelse af den gennemsnitlige mængde af hvert mineral og vitamin, som angivet i henholdsvis bilag 1 og bilag 2. Indholdet angives pr. 100 g eller 100 ml af produktet, således som det markedsføres, og i givet fald pr. specificeret mængde af produktet i tilberedt stand. • I givet fald en vejledning i korrekt tilberedning og en erklæring om betydningen af at følge denne vejledning. Vær opmærksom på anprisningsreglerne Brug af anprisninger i markedsføring er frivillig, men hvis der anvendes anprisninger, skal virksomheden overholde EU’s regler om ernærings- og sundhedsanprisninger. Anprisninger på børnemad vil blive opfattet som såkaldte "artikel 14-anprisninger". http://www.foedevarestyrelsen.dk/Guides/Sider/Naar-du-vil-bruge-ernaerings-og-sundhedsanprisninger.aspx [Læs mere i guiden om ernærings- og sundhedsanprisninger] Kommende regler Børnemad er omfattet af en ny forordning om fødevarer bestemt til spædbørn og småbørn, fødevarer til særlige medicinske formål og kosterstatninger til vægtkontrol. De mere specifikke regler, som p.t. er reguleret af børnemadsdirektivet, vil i fremtiden blive afløst af regler i en delegeret EU-forordning. Denne er endnu ikke vedtaget. §§ Se siden https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/lovstof/Sider/Fodevarer-til-saerlige-grupper%E2%80%93lovstof.aspx [Fødevarer til særlige grupper – lovstof] (næste) (næste) (næste) (næste) http://www.foedevarestyrelsen.dk/Guides/Sider/Hvilke-regler-gaelder-for-maerkning-af-foedevarer.aspx http://www.foedevarestyrelsen.dk/Guides/Sider/Naar-du-vil-bruge-ernaerings-og-sundhedsanprisninger.aspx https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/lovstof/Sider/Fodevarer-til-saerlige-grupper%E2%80%93lovstof.aspx
Loading...
Ændret 6. april 2018