Gå til navigation Gå til Hovedindhold

Denne hjemmeside bruger cookies til statistik og adgang til deling på de sociale medier med AddThis.

Læs mere i vores cookie FAQ.

Du er her:

Sådan får du færre pesticidrester i dine fødevarer

Pesticidrester i fødevarer er godt regulerede, godt kontrollerede og grundigt vurderede. Men jo færre pesticider, jo bedre. For dig, naturen og grundvandet.

Ved at købe fødevarer, der dyrkes med så få sprøjtemidler som muligt, er du med til at fremme en mere miljørigtig produktion samtidig med, at du reducerer dit indtag af pesticidrester gennem kosten.

Spis varieret – også når du spiser frugt og grønt Grænseværdierne for pesticidrester i frugt og grønt er sat ud fra et normalt forbrug af hver enkelt frugt eller grønsag. Hvis du spiser ekstremt meget af den samme type frugt eller grønsag hver dag, kan du få for meget af et sprøjtemiddel. Spis derfor altid varieret. Vælg økologisk Økologiske afgrøder er dyrket uden eller med meget få sprøjtemidler. Derfor indeholder økologiske fødevarer meget sjældent pesticidrester. Ved at vælge økologisk frem for konventionelt sparer du dig selv og miljøet for sprøjtemidler. At spise økologisk frugt, grønt og kornprodukter er en god og sikker mulighed for at undgå pesticidrester fra fødevarer mest muligt. Der må kun ved særlige behov anvendes nogle få former for sprøjtemidler i økologisk dyrkning. Derfor findes der stort set ikke pesticidrester i økologiske afgrøder. Kun i få tilfælde registrerer Fødevarestyrelsen pesticidrester i økologiske fødevarer. Der er som oftest tale om meget små mængder, der sandsynligvis skyldes forurening fra områder, som dyrkes ikke-økologisk, eller sammenblanding af økologiske og ikke-økologiske fødevarer. Tænk over, hvor frugten og grønsagerne er dyrket Fødevarestyrelsen finder generelt færrest pesticidrester i frugt, grønt og korn, der er dyrket i Danmark. Hvis du vil mindske dit indtag af pesticidrester, er det derfor en god idé at se på, hvor dine fødevarer er dyrket. Undersøgelser har faktisk vist, at danskerne kan reducere deres pesticidindtag med en tredjedel blot ved at spise dansk frugt og grønt i stedet for udenlandsk, hvor der er et dansk alternativ. Fx stadig spise udenlandske appelsiner, men altid vælge danske æbler. Du kan læse mere i den seneste overvågningsrapport (2012-17) https://www.foedevarestyrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/Kemi%20og%20foedevarekvalitet/Pesticider/Rapport%20Pesticide%20Residues%20in%20Food%20on%20the%20Danish%20Market%202012-2017.pdf [Sprøjtemidler]. Skyl altid frugt og grønt Nogle pesticider sidder på overfladen, andre sidder i frugtkødet. Derfor kan du ikke være sikker på, at du fjerner alle pesticidrester ved at skylle eller skrælle frugt og grønt. Men ved at skylle frugt og grønt fjerner du også nogle bakterier, virus og snavs. Brug økologiske citrusfrugter, hvis du skal spise skrællen Konventionelle citrusfrugter er ofte behandlede på overfladen. Hvis man skal bruge skal af citrusfrugter, anbefaler Fødevarestyrelsen, at man altid bruger økologiske frugter. Det er fordi, man ved fastsættelse af grænseværdierne for citrusfrugter går ud fra, at man oftest skræller citrusfrugter, inden man spiser dem. Det er også generelt en god idé at vaske hænder, når du har skrællet citrusfrugter. (næste) (næste) (næste) (næste) https://www.foedevarestyrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/Kemi%20og%20foedevarekvalitet/Pesticider/Rapport%20Pesticide%20Residues%20in%20Food%20on%20the%20Danish%20Market%202012-2017.pdf
Loading...
Ændret 12. september 2018