Denne hjemmeside bruger cookies til statistik og adgang til deling på de sociale medier med AddThis.

Læs mere i vores cookie FAQ.

Du er her:

Gravid med mindre uønsket kemi

Gravide og kvinder, der forsøger at blive gravide, bør være særligt opmærksomme på en række råd om, hvordan de undgår uønsket kemi i maden.

Børn og gravide bør ikke spise frisk tun Kviksølv findes som en miljøforurening, der ophobes gennem fødekæden og særligt i tun. Kviksølv påvirker udviklingen af hjernen - specielt hos fostre og små børn. Fødevarestyrelsen anbefaler at: - Gravide, ammende, kvinder og der forsøger at blive gravide ikke spiser udskæringer af de store fisk og højst spiser 1 dåse almindelig tun om ugen, og ikke spiser dåser med hvid eller albacore tun. - Børn under 3 år slet ikke spiser tun på dåse. Det skyldes, dels at barnets hjerne udvikles meget i disse år og derfor er meget følsom, og dels at selv et ret lille indtag af dåsetun vil kunne give et stort indtag af kviksølv set i forhold til børns lave kropsvægt. - Børn i alderen 3-14 år ikke spiser udskæringer af de store fisk og højst spiser 1 dåse almindelig tun om ugen, og ikke spiser dåser med hvid eller albacore tun. Når du holder op med at spise tun eller andre fisk med meget kviksølv, vil niveauet af kviksølv i din krop heldigvis falde meget i løbet af 70-80 dage, da dette er halveringstiden i kroppen. https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Guides/Kend_kemien/Sider/Saadan-begraenser-du-dit-indtag-af-bly.aspx [Læs mere i guiden "Sådan begrænser du dit indtag af kviksølv fra fisk"] Spis max 125 gram fede fisk fra Østersøen om måneden I Østersøen er indholdet af miljøforureningen dioxin høj. Laks er et eksempel på en fed fisk fra Østersøen, der har et særligt højt indhold af dioxin, og som derfor bør indtages i begrænsede mængder. Derudover bør gravide, kvinder i den fødedygtige alder og børn slet ikke spise torskelever pga. de forhøjede indhold af dioxin og PCB, der er fundet i torsk fanget rundt om i de danske farvande. Dioxin har en lang halveringstid i kroppen på 5-11 år, så det er indtaget over lang tid, der er af betydning. Stoffet kan påvirke fosterets udvikling. Det er dog stadig vigtigt, at gravide spiser fisk. Fordelene ved at spise fisk er langt større end ulemperne, men spis forskellige slags fisk, så mindskes risikoen for at få for mange af de miljøforureninger, der findes i visse fiskearter. https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Guides/Kend_kemien/Sider/Saadan-begraenser-du-dit-indtag-af-dioxin.aspx [Læs mere i guiden "Sådan begrænser du dit indtag af dioxin] Spis masser af frugt og grønt, men skyl det først Frugt og grønt kan indeholde både pesticidrester og bly. Læs mere herunder. Vælg indpakning der ikke indeholder bisphenol A Bisphenol A (BPA) er et hormonforstyrrende stof. Derfor bør særligt børn og gravide af forsigtighedshensyn vælge indpakning, der ikke indeholder bisphenol A, hvor det er muligt. Det fremgår ikke af emballagen om den indeholder BPA. Men det findes fx i meget dåsemad og -drikke. Undgå fx fødevareemballage i polycarbonat plast, da bisphenol A kan frigives fra plasten, især når den opvarmes, og køb uemballerede, friske fødevarer eller produkter, der er emballeret på karton, plast eller glas i stedet for på dåse. https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Guides/Kend_kemien/Sider/Vær%20opmærksom%20på%20bisphenol%20A%20fra%20plast%20og%20dåser.aspx [Læs mere i guiden "Vær opmærksom på bisphenol A fra plast og dåser"] Undgå indpakning, der indeholder fluorerede stoffer Fluorerede stoffer bruges bl.a. til at gøre papir vand- og fedtafvisende. Denne egenskab anvendes til emballage af mange madprodukter. Fluorerede stoffer er svært nedbrydelige, bioakkumuleres og flere af stofferne mistænkes for at være hormonforstyrrende. Derfor bør særligt børn og gravide undgå fluorerede stoffer og vælge alternativer, hvor det er muligt. Brug fx ’Svanemærket’ madpakke- og bagepapir, og opbevar ikke pizzarester i køleskabet i pizzabakken https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Guides/Kend_kemien/Sider/Saadan-undgaar-du-fluorerede-stoffer-fra-emballage.aspx [Læs mere i guiden "Sådan undgår du fluorerede stoffer fra emballage"] Undgå ftalater Indersiden af skruelåg kan indeholde ftalater. Stil derfor dine glas med skruelåget opad, da du derved mindsker kontakt mellem fødevaren og pakningen. Ftalater er hormonforstyrrende, og der er derfor sat ekstra forsigtige grænseværdier for, hvor meget der må afgives fra emballagen til fødevarer. Ftalater findes ellers stort set ikke i emballage, men de kan være tilstede i produktionsudstyr, fx i transportbånd og engangshandsker. Andre kilder til ftalater er indeklima og tekstiler. https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Guides/Kend_kemien/Sider/Vær%20opmærksom%20på%20ftalater%20i%20emballage.aspx [Læs mere i guiden "Er der ftalater i emballage?"] Drik højst tre kopper kaffe om dagen Kaffe har et højt indhold af koffein og bør derfor ikke indtages i større mængder under en graviditet. Ved at begrænse indtaget af kaffe, reducerer du også indtaget af de kræftfremkaldende stoffer akrylamid og furan, som kan dannes under ristningen. Udover kaffe bør gravide også begrænse indtaget af andre koffeinholdige drikkevarer, som fx te og cola, samt holde sig fra energidrikke. https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Guides/Kend_kemien/Sider/Vær-opmærksom-på-furan-i-kaffe-og-færdigmad.aspx [Læs mere i guiden "Vær opmærksom på furan i kaffe og færdigmad] Spis max 50 gram lakrids om dagen Lakrids indeholder stoffet glycyrrhizinsyre, som kan give anledning til forhøjet blodtryk og væskeansamlinger. Derudover kan lakrids indeholde salmiak, som virker afkalkende på knoglerne. https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Guides/Kend_kemien/Sider/Kanel_lakrids_og_stevia_naturens_egne_giftstoffer.aspx [Læs mere i guiden "Kanel, lakrids og stevia – naturens egne giftstoffer"] Gravide, ammende og børn bør undgå prikbladet perikon Gravide, ammende og børn bør undgå prikbladet perikon. Andre bør kun drikke te med prikbladet perikon i moderate mængder, ligesom anden indtagelse bør begrænses. Prikbladet perikon er en urt, der er set anvendt i kosttilskud, salater og teer. Forsøg har vist, at urten kan forårsage lysfølsomhed og dermed uønskede påvirkninger af huden hos mennesker, og ved længere tids indtag er der mulighed for udvikling af øjensygdommen grå stær. Derudover er der mistanke til, at indtag af urten under graviditet og amning kan føre til udviklingsskader på barnet. Der er også beskrevet bivirkninger som træthed, uro, svimmelhed, søvnbesvær og mavesmerter. Det er særligt indholdet af stoffet hypericin, der er problematisk. Man ved dog ikke præcis hvor meget hypericin, der fx bliver overført til en kop te. https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Guides/Kend_kemien/Sider/Ginseng_hellig_balisikum_perikon_lupinfroe.aspx[Læs mere i guiden "Ginseng, hellig balisikum, perikon, lupinfrø – naturens egne giftstoffer"] Læs mere Fødevarestyrelsen har fokus på mad med mindre uønsket kemi, ernæring og motion i forhold til gravide. Vi linker her til både Sundhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, fordi alkohol, rygning, medicin og anden hverdagskemi er lige så væsentligt i forhold til det ufødte barns optimale udvikling. På Miljøstyrelsens hjemmeside har de forskellige styrelser samlet en række gode råd til gravide. http://www.mst.dk/gravid [Læs de gode råd til gravide hos Miljøstyrelsen] http://www.facebook.com/hverdagskemi [Besøg Miljøstyrelsens Facebookside "HverdagsKemi"] http://sundhedsstyrelsen.dk/da/sundhed/graviditet/~/media/05DB7DDF32384CD78A8C6BC4A10BD00A.ashx[Læs pjecen "Sunde vaner før, under og efter graviditeten”] https://www.sst.dk/da/viden/graviditet-og-foedsel/information-til-gravide [Læs Sundhedsstyrelsens råd om graviditet, alkohol m.m.] Hvilke slags fisk er de bedste til gravide? Kviksølv findes som en miljøforurening, og særligt gamle fisk af bestemte arter kan derfor have et højt indhold af kviksølv. Kviksølv påvirker udviklingen af hjernen - specielt hos fostre og små børn. Fødevarestyrelsen anbefaler at spise mindst to hovedmåltider fisk om ugen plus det løse. Fødevarestyrelsen anbefaler også at gravide, ammende, kvinder, der forsøger at blive gravide, og børn i alderen 3-14 år ikke spiser udskæringer af de store fisk som: • tun • gedde • helleflynder • sværdfisk • aborre • sandart • oliefisk (escolar) • rokke • haj Fisk som gravide og små børn med fordel kan spise: • rødspætte • rødtunge • skrubbe • torsk • kuller • kulmule • sej • fiskerogn • sild • makrel • opdrættet laks https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Guides/Kend_kemien/Sider/Saadan-begraenser-du-kviksoelv-fra-isaer-fisk.aspx [Læs mere i guiden "Sådan begrænser du dit indtag af kviksølv fra fisk"] Gravide og kvinder, der gerne vil være gravide, bør undgå at indtage større mængder hellig basilikum i længere perioder Bladene fra planten har vist sig at kunne påvirke hormonsystemet og reproduktionen hos både kvinder og mænd. Hellig basilikum eller Tulsi (Ocimum tenuiflorum L.) er en krydderurt/te, der især anvendes i orientalske retter eller som urtete. Der er ikke noget, der tyder på, at indtag af hellig basilikum i mindre omfang, fx i madlavningen, er forbundet med risiko for bivirkninger. Undgå ingefærshots og kosttilskud med ingefær, hvis du er gravid Det er blevet populært at indtage ingefærshots, men det er ikke en god idé, hvis du er gravid eller prøver at blive det. Det er dog ikke et problem at spise mad med ingefær, fordi indtaget typisk vil være lavere end med shots og kosttilskud. DTU Fødevareinstituttet har risikovurderet indtaget af ingefær med et enkelt shot. De konkluderer, at det ikke kan udelukkes at være forbundet med risiko for fostre, når gravide indtager ingefærshot med store mængder ingefær. Indholdet i et enkelt shot kan variere meget (1,7-23 g ingefær), og som gravid er det derfor bedst helt at undlade at drikke ingefærshots. Baseret på resultater fra rotteforsøg kan det ikke udelukkes, at store mængder ingefær kan øge risikoen for abort. Forsøgene viser ikke, hvilke indholdsstoffer i ingefær, der kan påvirke graviditeten. Fødevarestyrelsen fraråder derfor, at gravide tager ingefærshots eller kosttilskud med ingefær gennem deres graviditet. Hvis du prøver at blive gravid, bør du også undgå disse produkter. Har du som gravid allerede taget ingefærshots eller kosttilskud med ingefær, anbefaler vi, at du stopper indtaget, indtil din graviditet er ovre. Morgenkvalme kan i stedet afhjælpes ved at spise flere, men mindre måltider. (Næste) (Næste) (Næste) (Næste) (Næste) (Næste) (Næste) (Næste) (Næste) (næste) (Næste) (næste) https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Guides/Kend_kemien/Sider/Saadan-begraenser-du-dit-indtag-af-bly.aspx https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Guides/Kend_kemien/Sider/Saadan-begraenser-du-dit-indtag-af-dioxin.aspx https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Guides/Kend_kemien/Sider/Vær%20opmærksom%20på%20bisphenol%20A%20fra%20plast%20og%20dåser.aspx https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Guides/Kend_kemien/Sider/Saadan-undgaar-du-fluorerede-stoffer-fra-emballage.aspx https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Guides/Kend_kemien/Sider/Vær%20opmærksom%20på%20ftalater%20i%20emballage.aspx https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Guides/Kend_kemien/Sider/Vær-opmærksom-på-furan-i-kaffe-og-færdigmad.aspx https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Guides/Kend_kemien/Sider/Kanel_lakrids_og_stevia_naturens_egne_giftstoffer.aspx https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Guides/Kend_kemien/Sider/Ginseng_hellig_balisikum_perikon_lupinfroe.aspx http://www.mst.dk/gravid http://www.facebook.com/hverdagskemi http://sundhedsstyrelsen.dk/da/sundhed/graviditet/~/media/05DB7DDF32384CD78A8C6BC4A10BD00A.ashx https://www.sst.dk/da/viden/graviditet-og-foedsel/information-til-gravide https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Guides/Kend_kemien/Sider/Saadan-begraenser-du-kviksoelv-fra-isaer-fisk.aspx
Loading...
Ændret 12. september 2018