Strategien er vedtaget i Fødevarestyrelsens hovedsamarbejdsudvalg i juni 2013.
Formål med kompetencestrategien
Fødevarestyrelsens kompetencestrategi skal:
- Styrke koblingen mellem styrelsens strategiske indsatsområder og kompetenceudviklingsindsats, således at kompetenceudviklingen medvirker til at styrke Fødevarestyrelsens samlede opgaveløsning.
- Tydeliggøre hvilke krav, forventninger og muligheder der er til medarbejdere og deres opgaveløsning.
- Skabe større effekt af de ressourcer, der bruges på strategisk kompetenceudvikling.
I arbejdet med kompetenceudvikling ønsker styrelsen at have fokus på, at:
- Kompetenceudvikling skal virke.
- Medarbejderne er dygtige, effektive og fagligt stærke.
- Medarbejderne ved, hvordan de med deres opgaver og kompetencer bidrager til forretningsstrategien.
- Kompetenceudvikling er et fælles ansvar med en god forberedelse og løbende opfølgning.
- De rigtige muligheder for kompetenceudvikling stilles til rådighed.
- Kompetenceudvikling er mange ting, bl.a. sidemandsoplæring, mobilitet, nye opgaver, mm.
MUS er omdrejningspunktet
I medarbejderudviklingssamtalen (MUS) omsættes kompetencestrategien til handling for den enkelte medarbejder. Det er i MUS’en, medarbejderen systematisk drøfter sin kompetenceudvikling med sin nærmeste leder.
Lederen er i MUS-processen forpligtet til at:
- Tydeliggøre hvordan medarbejderen bidrager til Fødevarestyrelsens forretning igennem sine opgaver.
- Tydeliggøre hvilke krav og forventninger der stilles til medarbejderens kompetencer og adfærd.
- Give løbende feedback gennem hele året, fx som afholdelse af mini-MUS, jævnlige statusmøder, mm.
Læs mere