Gå til navigation Gå til hovedindhold

Denne hjemmeside bruger cookies til statistik og adgang til deling på de sociale medier med AddThis.

Læs mere i vores cookie FAQ.

Du er her:

Tilbagekaldelse af vitamin D3-dråber


22. juli opdateret med oplysning om salgssteder og oplysninger om symptomer ved forgiftning.  Inno Pharma v/Diafarm i Vejle tilbagekalder Inno Pharma vitamin D3-dråber, da der ved analyse er påvist et stærkt forhøjet indhold af vitamin D3 i produktet.




Tilbagekaldte fødevarer, Publiceret: 21. juli 2016
Ændret 26. juli 2016

Hvilke fødevarer:
Inno Pharma D3-dråber solgt i 10ml glasflaske. Se: Billede af vitamin D3 dråber
Da der er ikke anført batch-nr. på produktet, gælder tilbagekaldelsen alle flasker af det pågældende produkt.


Solgt hvor:
Se : Oversigt over salgssteder her


Virksomhed der tilbagekalder:
Inno Pharma v/Diafarm i Vejle
 
laegemiddelstyrelsen.dkÅrsag:
Der er ved analyse af vitamin dråberne påvist et indhold på 150 µg/dråbe, hvor der ifølge deklarationen skulle være 2 µg/dråbe.

Risiko:
Overdosering med vitamin D3. 
Risikoen ved overdosering af D-vitamin er forhøjet kalkindhold i blodet, hvilket kan medføre symptomer fra maven (kvalme, opkastning, mavesmerter, forstoppelse eller diarré) eller mere almene symptomer som irritabilitet, sløvhed, hovedpine og svimmelhed og i særlige tilfælde ved kronisk forgiftning kramper og nyresvigt.

Råd til forbrugerne:
Lever produktet tilbage hvor det er købt eller kasser det

Hvis du har brugt produktet, bør du følge anvisningerne på sundhedsmyndighedernes hjemmesider:
- Sundhedsstyrelsens hjemmeside: www.sst.dk
- Styrelsen for Patientsikkerheds hjemmeside: www.stps.dk
- Lægemiddelstyrelsens hjemmeside: www.laegemiddelstyrelsen.dk