Gå til navigation Gå til Hovedindhold

Denne hjemmeside bruger cookies til statistik og adgang til deling på de sociale medier med AddThis.

Læs mere i vores cookie FAQ.

Du er her:

Den danske fuldkornsmodel skal ud i Europa

Et usædvanligt samarbejde har fået danskerne til at spise masser af fuldkorn. Nu skal penge fra EU sikre, at europæiske lande kan lære af de danske erfaringer.

Pressemeddelelse, Publiceret: 27. november 2019
Ændret 28. november 2019

Fuldkorn er godt for vores fordøjelse og helbred, det ved mange danskerne. Bl.a. fordi myndigheder, foreninger og fødevareproducenter gennem Fuldkornspartnerskabet samarbejder om at få os til at spise mere fuldkorn. I 10 år har partnerskabet arbejdet for bedre folkesundhed gennem oplysning og markedsføring af fuldkornsprodukter. Og noget tyder på, at indsatsen har båret frugt.  Nu tygger danskerne sig i snit igennem 82 g fuldkorn om dagen mod 36 g i 2007.

Resultaterne har vakt opsigt i EU-kommissionen, som har bevilget 5,3 mio. kr. til et projekt, der skal udbrede den danske fuldkornsmodel til Rumænien, Slovenien og Bosnien-Herzegovina. Bevillingen til de fire lande kommer efter at EU tidligere på året udnævnte Fuldkornspartnerskabet som mønstereksempel for EU.

- Fuldkornspartnerskabet er en succes, fordi vi kommer ud til flere danskere. I partnerskabet er Fødevarestyrelsen, sundhedsorganisationerne  og virksomhederne gået sammen om at nå nogle sundhedspolitiske mål og varetage kommercielle interesser, og det giver resultater, siger Fødevarestyrelsens direktør for vækst og innovation, Per Krogsgaard Christiansen.

Onsdag er Fødevarestyrelsen i Luxembourg for at koordinere projektet med repræsentanter fra de andre lande. Siden følger sommerseminarer samt udviklings- og inspirationsmøder, som skal sætte skub i udviklingen af nye partnerskabsmodeller. Kræftens Bekæmpelse skal stå for sommerseminarer og rådgivning om fuldkornspartnerskab med støtte også fra fødevare- og detailhandelsvirksomheder i Fuldkornspartnerskabet.

 - Vi er nået så langt, fordi vi har en klar rollefordeling. Fødevarevirksomhederne og detailhandelen tager ansvar for at få fuldkornsprodukter ud til forbrugerne, mens myndigheder og sundhedsorganisationer sørger for at få viden og anbefalinger ud til befolkningen, siger projektchef Gitte Laub Hansen fra Kræftens Bekæmpelse.

Det EU-støttede projektet varer tre år, og skal, som i Danmark, øge folkesundheden og understøtte virksomhedernes udvikling og markedsføring af fuldkornsprodukter.

Fuldkornspartnerskabet har 31 deltagere og består af Fødevarestyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, Diabetesforeningen, Hjerteforeningen og private fødevarevirksomheder.


Læs mere om Fuldkornspartnerskabet her: fuldkorn.dk  

Yderligere oplysninger:

Journalister kan kontakte Fødevarestyrelsens pressetelefon på 22 84 48 34.