Gå til navigation Gå til Hovedindhold

Denne hjemmeside bruger cookies til statistik og adgang til deling på de sociale medier med AddThis.

Læs mere i vores cookie FAQ.

Du er her:

Fødevarestyrelsen har tjekket virksomheder for vildledende markedsføring

96 pct. af de danske fødevarevirksomheder overholder reglerne for vildledende markedsføring. Det viser en kontrolkampagne fra Fødevarestyrelsen.

Pressemeddelelse, Publiceret: 28. november 2019

Er parmaskinken i køledisken virkelig produceret i Italien? Og sørger virksomhederne for, at deres smileyrapporter er synlige for forbrugerne?

Fødevarestyrelsen har tidligere oplevet problemer med at nogle restauranter, engros- og detailbrancher lover forbrugerne mere, end de kan holde. Derfor gennemførte styrelsen tidligere i år 400 kontrolbesøg, der satte spot på vildledende markedsføring og offentliggørelse af smileyrapporter.

Stikprøvekontrollerne viste, at 96 pct. af de kontrollerede virksomheder overholdte reglerne for vildlede markedsføring. 95 pct. havde offentliggjort deres smileyrapport. Tallene var stort set de samme i 2016, da Fødevarestyrelsen gennemførte en lignende kampagne.

"Som forbruger skal man kunne stole på det, som står på varerne og restaurantens menukort. Derfor er jeg glad for, at størstedelen af de steder, som vi har set nærmere på, overholder reglerne. Kontrolbesøgene viser dog også, at der fortsat er behov for, at vi har fokus på området," siger souschef i Fødevarestyrelsen, Pernille Lundquist Madsen.

Hun henviser til, at Fødevarestyrelsen gav 65 indskærpelser. Ca. halvdelen af indskærpelserne blev givet, fordi virksomhederne uretmæssigt havde brugt beskyttende betegnelser som fx parmaskinke og parmesanost.


Fødevarestyrelsens kampagne blev gennemført fra 1. april til 31. august 2019.


Læs mere om kontrolkampagnen


Yderligere oplysninger

Journalister kan kontakte Fødevarestyrelsens pressetelefon: 2284 4834.