Denne hjemmeside bruger cookies til statistik og adgang til deling på de sociale medier med AddThis.

Læs mere i vores cookie FAQ.

Du er her:

Selvbetjening af uindpakkede fødevarer

Selvbetjeningssalg af uindpakkede fødevarer forudsætter, at virksomheden overvåger og beskytter de uindpakkede fødevarer mod forurening fra kunder og omgivelser.

​Mange supermarkeder, købmænd og andre detailbutikker, fx videobutikker og biografer, sælger uindpakkede fødevarer, hvor kunderne selv kan udvælge og indpakke sine varer. Det kan fx være uindpakket brød, bland-selv-slik, salater i salatbarer, frosne skalrejer, nødder og mysli i løs vægt.

Selvbetjeningssalg af uindpakkede fødevarer forudsætter, at virksomheden overvåger og beskytter de uindpakkede fødevarer mod forurening fra kunder og omgivelser. Virksomheden bør fx forebygge, at kunderne bliver fristet til at tage de uindpakkede fødevarer med fingrene. 
 
Risiko for smitte ved selvbetjening af uindpakkede fødevarer
Ved udstilling og salg af uindpakkede fødevarer er der risiko for, at kunder overfører bakterier eller virus til fødevarerne. Fx hvis kunden rører fødevarerne med hænderne eller hoster på fødevarerne. 
 
Hvis en kunde har fx norovirus (Roskildesyge) på fingrene, kan smitten blive overført til fødevaren. Det er særlig uheldigt, hvis det er en spiseklar fødevare, som fx salat eller slik. Nogle få viruspartikler kan være nok til, at man bliver syg.
 
Faldgruber for selvbetjening af uindpakkede fødevarer
Her er nogle af de steder og situationer, hvor det ofte glipper med hygiejnen ved selvbetjening af uindpakkede fødevarer: 
  • Kunden rører ved de uindpakkede fødevarer direkte med hænderne og lægger derefter varen tilbage til en anden kunde.
  • Skaftet på skeen, tængerne eller andre tag-ting ligger nede i fødevarerne.
  • Skaftet på skeen, tængerne eller tag-tingene er så kort, at det falder ned i fødevarerne.
Tips til at vejlede kunderne ved selvbetjeningssalg
Virksomheden kan hjælpe kunderne ved selvbetjening, så salget foregår hygiejnisk forsvarligt.
Tips til at vejlede kunderne:
  • Placer et rigeligt antal tag-ting på et synligt sted for kunderne og i en højde, hvor kunden kan nå.
  • Brug lange skeer, tænger og andre tag-ting – de falder ikke ned i maden.
  • Éngangshandsker øger hygiejnen.
  • Overvej skilte til instruktion af kunder.
  • Låg på beholdere øger hygiejnen.
  • Hold øje med kundernes adfærd ved buffeten og ved selvbetjening, og grib ind, hvis noget går galt.
Fotos af selvbetjening af uindpakkede fødevarer
Selvbetjening af uindpakkede fødevarer kan foregå på mange måder, hvis hygiejnen er i orden. Nogle virksomheder vælger at bruge selvbetjeningssystemer, som er specielt udviklet til salg af uindpakkede fødevarer. Fx særlige returspærresystemer til salg af uindpakket brød eller særlige montrer til uindpakket slik. Andre virksomheder vælger mere simple opstillinger og fx brug af éngangshandsker. 
 
Se fotos af forskellige former for salg ved selvbetjening af uindpakkede fødevarer og med rigtig- og forkert-situationer:
Overvågning af selvbetjening af uindpakkede fødevarer
Selvom en virksomhed har en række foranstaltninger for at sikre en god hygiejne ved selvbetjening af uindpakkede fødevarer, vil det også være nødvendigt med en form for overvågning. Graden af overvågning afhænger af, hvilke fødevarer der sælges, og af virksomhedens indretning og selvbetjeningssystemer. 
 
Det stiller ekstra krav til virksomhedens personale at overvåge selvbetjeningssalg af uindpakkede fødevarer. Men personalets overvågning kan være med til at forhindre, at fødevarerne bliver forurenet. Hvis personalet er i nærheden af selvbetjeningssalget, kan de fx vejlede kunderne og være med til at foregribe, at kunderne sjusker med hygiejnen. 
 
Egenkontrol med selvbetjening af uindpakkede fødevarer
Virksomheden bør have egenkontrolprocedurer for bl.a. opfyldning, tømning og rengøring af fade og beholdere, for hvor ofte tænger og skeer til at tage fødevarerne med bliver udskiftet eller rengjort, og for håndtering af rester af fødevarer. Procedurerne skal bygge på en risikoanalyse. 
 
Virksomheden bør også overveje, om det er nødvendigt at skilte eller mærke med instruktioner, fx om fødevarernes holdbarhed og opbevaring, så kunderne får de oplysninger, de skal bruge for at behandle produktet korrekt efter køb.
 
Læs mere
 
Lovstof og regler
 

 

 

Rekvireret vejledningRekvireret vejledninghttps://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Rekvireret-vejledning.aspx018874aspx0htmlEmneside
Leve- og bomiljøerLeve- og bomiljøerhttps://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Leve--og-bomiljøer.aspx02473aspx0htmlEmneside
Fiskegrej - rengøring og desinficeringFiskegrej - rengøring og desinficeringhttps://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Fiskegrej---rengøring-og-desinficering.aspx02301aspx0htmlEmneside
Kæledyr i restauranterKæledyr i restauranterhttps://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Kaeledyr_i_restauranter.aspx02435aspx0htmlEmneside
Uddannelse i fødevarehygiejneUddannelse i fødevarehygiejnehttps://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Uddannelse-i-fødevarehygiejne.aspx02661aspx0htmlEmneside
Køkkener i børneinstitutionerKøkkener i børneinstitutionerhttps://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Køkkener-i-børneinstitutioner.aspx02447aspx0htmlEmneside
Privat madlavning og fødevarevirksomhed under bagatelgrænsenPrivat madlavning og fødevarevirksomhed under bagatelgrænsenhttps://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Privat-madlavning-og-fødevarevirksomhed-under-bagatelgrænsen.aspx02562aspx0htmlEmneside
Førerhunde og servicehundeFørerhunde og servicehundehttps://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Førerhunde-og-servicehunde.aspx02321aspx0htmlEmneside
Brugt procesudstyrBrugt procesudstyrhttps://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Brugt-procesudstyr.aspx02219aspx0htmlEmneside
EfterskolekøkkenerEfterskolekøkkenerhttps://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Efterskolekøkkener.aspx02262aspx0htmlEmneside
Rengøring og desinfektionRengøring og desinfektionhttps://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Rengøring-og-desinfektion.aspx02577aspx0htmlEmneside
Oversvømmelse i fødevarevirksomhedenOversvømmelse i fødevarevirksomhedenhttps://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Oversvømmelse-i-fødevarevirksomheden.aspx02541aspx0htmlEmneside
Mobile fødevarevirksomhederMobile fødevarevirksomhederhttps://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Mobile-fødevarevirksomheder.aspx02501aspx0htmlEmneside
Indretning af fødevarevirksomhedIndretning af fødevarevirksomhedhttps://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Indretning-og-drift-af-fødevarevirksomheder.aspx02418aspx0htmlEmneside
MarkedsboderMarkedsboderhttps://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Markedsboder.aspx02492aspx0htmlEmneside
Frugt og grønt i fødevarevirksomhederFrugt og grønt i fødevarevirksomhederhttps://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Frugt--og-grøntvirksomhed.aspx02326aspx0htmlEmneside
Desinfektionsmidler i fødevareindustri og landbrugDesinfektionsmidler i fødevareindustri og landbrughttps://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Desinfektionsmidler-i-fødevareindustri-og-landbrug.aspx02240aspx0htmlEmneside
Forhåndsgodkendelse af indretning af fødevarevirksomhedForhåndsgodkendelse af indretning af fødevarevirksomhedhttps://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Forhaandsgodkendelse-af-indretning-af-foedevarevirksomhed.aspx018625aspx0htmlEmneside
Fisk og fiskevarerFisk og fiskevarerhttps://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Fisk-og-fiskevarer.aspx02302aspx0htmlEmneside
Skadedyr, fx rotter og mus, i fødevarevirksomhederSkadedyr, fx rotter og mus, i fødevarevirksomhederhttps://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Skadedyrsbekæmpelse.aspx02603aspx0htmlEmneside

Ændret 2. august 2017