Gå til navigation Gå til Hovedindhold

Denne hjemmeside bruger cookies til statistik og adgang til deling på de sociale medier med AddThis.

Læs mere i vores cookie FAQ.

Du er her:

Metaller i fødevarer

Metaller som bly, cadmium, kviksølv, tin, arsen og nikkel kan findes som forurening i fødevarer.

Fødevarestyrelsen har i mange år overvåget forekomsten af de væsentligste metaller i fødevarer, sådan at vi kan skride ind, hvis der er behov for det. Du kan se resultatet af overvågningen under kontrolresultater for sporelementer og tungmetaller.
 
Bly, cadmium og kviksølv er de sundhedsmæssigt mest betænkelige metaller, fordi de ophobes i kroppen. 
 
For bly, cadmium og kviksølv er der fastsat grænseværdier for indholdet i diverse fødevarer. Miljømyndighederne forsøger samtidig at mindske tungmetalforureningen af miljøet.
 
  
Læs forbrugerspørgsmål og svar om fuldkorn og metaller

Jeg har nikkelallergi – kan jeg spise fuldkorn?

​Nikkelindholdet kan være stort i grovdele fra fx brød, mel og gryn.

Nikkel i fødevarer er ikke årsag til nikkelallergi. Du kan altså ikke forebygge nikkelallergi ved at spise en kost med et lavt indhold af nikkel.

Der er heller ingen grund til at tænke på indholdet af nikkel i maden, hvis symptomerne på nikkelallergi (fx eksem) forsvinder, når du undgår kontakt med nikkel i smykker, knapper og lignende.

Jeg har hørt, at fuldkorn også kan indeholde det skadelige tungmetal cadmium?

​Som for andre fødevarer gælder det, at man skal spise en varieret kost. Fuldkornsrugbrød kan have et højt indhold af solsikkekerner og hørfrø, som kan have et meget højt indhold af cadmium. Valget af fuldkornsbrød bør derfor varieres til ikke altid at være med solsikkekerner og hørfrø.

Cadmium opkoncentreres i kroppen og kan på længere sigt skade nyrerne.

Hvor finder jeg fuldkorn?

Fuldkornslogoet “Vælg fuldkorn først” må sidde på produkter, der har et højt indhold af fuldkorn. “Vælg fuldkorn først” gør det nemt at vælge fuldkornsprodukter, når du køber brød og gryn, ris, pasta, knækbrød og morgenmadsprodukter.

Hvor meget er 75 gram fuldkorn, som er den anbefalede daglige mængde?

For at få den anbefalede mængde er en portion havregryn og 1-2 skriver rugbrød nok. Men der er mange andre måder at få fuldkorn på.

For personer, som ikke spiser så meget, er anbefalingen 40-60 gram om dagen. Det gælder fx børn, ældre personer, mennesker der er på slankekur, og mennesker med nedsat appetit.

Hvor meget fuldkorn skal jeg spise?

​Den officielle anbefaling for fuldkorn er mindst 75 gram om dagen. Anbefalingen er baseret på, at man i gennemsnit spiser 10 MJ om dagen. MJ står for 1000 Kilojoule (kJ). Kilojoule fortæller, hvor meget energi, der er i maden.

Læs mere på fuldkorn.dk

 
Lovstof og regler
 
 
Ændret 16. maj 2018