Gå til navigation Gå til hovedindhold

Du er her:

Sådan må du bruge Fødevarestyrelsens kostråd i reklame for en konkret fødevare

Denne vejledning gælder både for færdigpakkede fødevarer og for uindpakkede fødevarer som fx måltider og drikke på spisesteder.

 Du må gerne bruge Fødevarestyrelsens kostråd i reklame for et bestemt måltid eller fødevare


Det er tilladt at bruge ét eller flere af Fødevarestyrelsens officielle kostråd eller dele af disse kostråd i markedsføring. Dette gælder også for nøglehulsmærkede fødevarer og måltider.

Brugen af et kostråd må ikke kunne give anledning til, at forbrugeren bliver vildledt. Det må heller ikke give indtryk af, at Fødevarestyrelsen anbefaler det konkrete måltid eller fødevare.


Eksempler på tilladt skiltning med kostrådene

Det er tilladt at reklamere med kostrådene, fx 
”Fødevarestyrelsen anbefaler”:
  • ”Spis flere grøntsager og frugter”
  • ”Spis mad med fuldkorn”


 Fødevaren skal altid leve op til det kostråd, der tilknyttes

Det er selvfølgelig et krav, at den fødevare, der er mærket med fx ”Fødevarestyrelsen anbefaler - Spis flere grøntsager og frugter”, rent faktisk indeholder en væsentlig mængde grøntsager og frugt.

Hvornår er der tale om "en væsentlig mængde"?

​Hvornår der er tale om en væsentlig mængde, er altid en konkret vurdering. Det afgørende er, at mærkningen ikke er vildledende.​

Læs mere om reglerne i Fødevareforordningens artikel 16.​​


 Vejledni​nger


 §§

Denne side er lavet på baggrund af følgende regler:

Anprisningsforordningen
Fødevareforordningen



​​

Ændret 14. juli 2022