Du må gerne bruge Fødevarestyrelsens kostråd i reklame for et bestemt måltid eller fødevare
Det er tilladt at bruge ét eller flere af Fødevarestyrelsens officielle kostråd eller dele af disse kostråd i markedsføring. Dette gælder også for nøglehulsmærkede fødevarer og måltider.
Brugen af et kostråd må ikke kunne give anledning til, at forbrugeren bliver vildledt. Det må heller ikke give indtryk af, at Fødevarestyrelsen anbefaler det konkrete måltid eller fødevare.
Eksempler på tilladt skiltning med kostrådene
Det er tilladt at reklamere med kostrådene, fx
”Fødevarestyrelsen anbefaler”:
- ”Spis flere grøntsager og frugter”
- ”Spis mad med fuldkorn”
Fødevaren skal altid leve op til det kostråd, der tilknyttes
Det er selvfølgelig et krav, at den fødevare, der er mærket med fx ”Fødevarestyrelsen anbefaler - Spis flere grøntsager og frugter”, rent faktisk indeholder en væsentlig mængde grøntsager og frugt.
Hvornår er der tale om "en væsentlig mængde"?
Hvornår der er tale om en væsentlig mængde, er altid en konkret vurdering. Det afgørende er, at mærkningen ikke er vildledende.
Læs mere om reglerne i Fødevareforordningens artikel 16.
Vejledninger
§§
Denne side er lavet på baggrund af følgende regler:
Anprisningsforordningen
Fødevareforordningen