Glutenfri produkter kan for eksempel være
- produkter, der er særligt fremstillet, tilberedt og/eller forarbejdet med det formål at fjerne eller mindske glutenindholdet i ingredienser, der indeholder gluten, fx glutenfri hvedestivelse, eller
- produkter, hvor man har erstattet de ingredienser, der indeholder gluten med andre ingredienser, som er naturligt frie for gluten, fx pasta lavet af rismel.
Kravene til markedsføring af glutenfri produkter fremgår af guiden nedenfor.
Regler vedrørende mærkning og markedsføring
I 2016 er der trådt nye regler for mærkning med “glutenfri” og “meget lavt indhold af gluten” i kraft.
Før var fødevarer, der er egnede til personer med glutenintolerans, reguleret som fødevarer til særlig ernæring. Begrebet ”særlig ernæring” er afskaffet, og information om "glutenfri" fødevarer mv. er reguleret af mærkningsforordningen (1169/2011) og den særlige gennemførelsesforordning 828/2014.
Grænserne for indhold af gluten i produkter, der kan markedsføres med “glutenfri” og “meget lavt indhold af gluten”, er de samme som tidligere.
Som noget nyt kan fødevarer, der bærer mærkningen “glutenfri” og “meget lavt indhold af gluten”, forsynes med angivelserne
- ”egnet til personer med glutenintolerans” eller ”egnet til cøliakere” og/eller
- ”fremstillet specifikt til personer med glutenintolerans” eller ”fremstillet specifikt til cøliakere”, hvis dette er tilfældet (se forordningen).
Målemetode for detektion af gluten
Gluten måles ved en enzyme-linked immunosorbent assay (ELISA) R5 Mendez-metode.
Vær opmærksom på, at standardmetoden, den såkaldte "sandwich ELISA", ikke er egnet til hydrolyserede produkter.
Se også
Codex standard for foods for special dietary use for persons intolerant to gluten.
Læs mere
Cøliaki og mad uden gluten
Lovstof og regler
Find reglerne på lovstofsiden om Mærkning og markedsføring af fødevarer (under fanen Mærkning om allergener)
Ændret 24. november 2022