Gå til navigation Gå til hovedindhold

Du er her:

Brug af forbrugerpanel ved vurdering af vildledende mærkning af fødevarer

Forsøgsordning med forbrugerpanel i 2015 til vurdering af gråzonesager om vildledning.

​​​Vildledning er komplekst

Vildledning vil altid være et emne, der kan debatteres, da det er en individuel vurdering. Hvad der er vildledende, i reglernes forstand er derimod en vurdering, der beror på, hvad en gennemsnitsforbruger anser for vildledende. Dette er imidlertid ikke altid en nem vurdering, og i gråzonesager kan det selvfølgelig være ekstra svært, da der kan være argumenter både for og i mod om en sag skal falde ud til den ene eller anden side.


Forbrugerpanel som forsøgsordning

Resultatet er blevet brug af et forbrugerpanel i forbindelse med den seneste vildledningskampagne i 2014. Fødevarestyrelsen vil benytte forbrugerpanelet som en forsøgsordning i 2015 til vurdering af gråzonesager om vildledning.


Vurdering af begreber som led i markedsføring

En række begreber der særligt kan give anledning til fortolkningsproblemer, når det vurderes om en anprisning af en fødevare er vildledende, er blandt andet "gammeldag", "frisk", "ægte", "hjemmelavet" mv. I denne vurdering vil forbrugerpanelets undersøgelser blive inddraget som et væsentligt parameter, som udtryk for et repræsentativt udsnit af forbrugernes gældende og tidssvarende opfattelse af vildledning i forbindelse af markedsføring af fødevarer.


Resultater fra forbrugerpanelundersøgelse 2014

Fødevarestyrelsen har i 2014 gennemført den første forbrugerpanelundersøgelse af begreberne "hjemmelavet", "frisk/friskhøvlet" og "DANSK mv.". Se resultaterne af undersøgelserne i rapporterne nedenfor.

Resultat af undersøgelsen ”Oprindelsesmærkning”
Resultat af undersøgelsen af begrebet ”Friskhøvlet”
Resultat af undersøgelsen af b​egrebet ”Hjemmelavet”

Ændret 20. juli 2021