Gå til navigation Gå til hovedindhold

Du er her:

Coronavirus og fødevarer - caféer, restauranter og take away

Intet tyder på, at coronavirus smitter gennem mad. Men fødevarevirksomheder skal følge myndighedernes retningslinjer for at mindske risikoen for at sprede coronavirus. Find svar på en række spørgsmål her.

Se alle vores sider om fødevarer og coronavirus                                                                         

Informations for cafés and restaurants in English


Særlige restriktioner for restauranter og barer i hele landet


Restauranter, barer, værtshuse, caféer og andre serveringssteder i hele landet skal midlertidigt lukke for servering af mad, drikkevarer eller tobak til indtagelse på salgsstedet. 

Virksomheden har dog mulighed for at holde åbent for take-away. Fødevarestyrelsen skal ikke have besked, hvis du vil have take-away-, catering- eller diner transportable-aktiviteter.

Restriktionerne gælder til og med 7. februar 2021.


Spørgsmål/svar for caféer, restauranter og take away

Hvor gælder kravet om brug af mundbind eller visir? 
Der er krav om brug af mundbind eller visir på restauranter, barer, caféer og lignende serveringssteder, hvor der sælges take-away. Kravet gælder bådekunder og ansatte, der har kontakt med kunder.

Ikke krav om mundbind i kantiner uden offentlig adgang

Ifølge Sundheds- og Ældreministeriet er der ikke krav om mundbind i kantiner på arbejdspladser, hvor kun de ansatte har adgang, da det ikke anses for et serveringssted. Er det en kantine, hvor offentligheden har adgang (f.eks. fordi personer, der ikke er tilknyttet arbejdspladsen, kan komme ind fra gaden), vil der derimod være tale om et serveringssted. 
 
Sundhedsmyndighedernes krav gælder frem til 28. februar 2021.

Læs anbefalingerne fra Sundhedsstyrelsen om at bruge mundbind her


Læs om brug af mundbind og visir på coronasmitte.dk

 
Hvis du har flere spørgsmål til kravet om at bruge mundbind eller visir, anbefaler Fødevarestyrelsen, at du kontakter den fælles myndighedstelefon på 7020 0233 eller besøg coronasmitte.dk

Rettet 6. november 2020

Er der særlige forholdsregler, når du holder åbent for take-away?
Fødevarestyrelsen skal ikke have besked, hvis din restaurant eller café holder åbent for take-away-, catering- eller diner transportable-aktiviteter. 
Du skal, som altid, følge de almindelige hygiejneregler, når du laver mad til andre mennesker. 

Se også de øvrige spørgsmål/svar på denne side. 
For at forbygge smitte med coronavirus har Erhvervsministeriet m.fl. indført flere retningslinjer med fokus på medarbejdernes personlige hygiejne, hyppig rengøring og desinfektion af kontaktpunkter m.m. 


Oprettet 8. januar

Hvornår skal jeg kontakte Fødevarestyrelsen om midlertidig lukning eller omlægning af min virksomhed?
I den nuværende situation med coronasmitte behøver du ikke kontakte Fødevarestyrelsen, hvis du:
  • lukker din virksomhed midlertidig (under corona-epidemien) eller
  • genåbner din virksomhed efter at have holdt midlertidigt lukket (under corona-epidemien).
Må restauranter sælge serveringsklare måltidspakker til detailbutikker?

Ja. Fødevarestyrelsen giver en midlertidig tilladelse til, at restauranter leverer serveringsklare retter (som evt. skal genopvarmes hos forbrugeren) til detailbutikker, fx supermarkeder, som sælges fra butikken til endelige forbrugere uden mærkning.


Der gives samtidig tilladelse til, at restauranter ikke skal anmelde sig til registrering af aktiviteten levering af animalske fødevarer til andre detailvirksomheder (1/3-reglen).

 

Tilladelsen er betinget af:

  • Der er tale om små mængder af spiseklare retter, der sælges til endelige forbrugere inden for samme dag, som de er produceret

  • Der er tale om levering til lokale detailvirksomheder, dvs. virksomheder inden for 50 km fra restauranten

  • Det skal være serveringsklare retter, som evt. skal genopvarmes hos forbrugeren. Ved spiseklare retter forstås fuldt færdigtilberedte retter, som evt. skal genopvarmes hos forbrugeren af hensyn til spisekvaliteten

  • Restauranten skal give butikken besked om evt. allergener i retten

  • Forbrugeren skal kunne oplyses om evt. allergener i retten på forespørgsel i butikken

  • Der skal være fuld sporbarhed både fra restaurant til butik og omvendt

  • Undtagelserne vil bortfalde, når restauranterne får lov til at åbne for spisende gæster


Må kunderne selv tage bestik fra en kurv, eller skal det pakkes ind i en serviet og udleveres af personalet?
I den særlige coronasituation, bør personalet udlevere bestik eller pakke det ind enkeltvist, evt. i en serviet, så kunden ikke rører ved andres bestik.

Må kunderne selv betjene drikkeautomater med kaffe og tilbehør samt vandautomater?
Ja. Kunderne må gerne selv betjene kaffeautomater m.m. I skal dog sørge for, at de holder afstand ved drikkeautomaterne. Derudover skal I vurdere, om kontaktflader (trykknapper m.m.) skal rengøres og desinficeres hyppigere end normalt.

I hvilke funktioner skal medarbejderen bruge handsker?
Køkken- og serveringspersonale m.v. skal overholde de regler, der normalt gælder for fødevarevirksomheder også for hygiejne. Ifølge retningslinjerne fra Erhvervsministeriet m.fl. er der som udgangspunkt ikke behov for at bruge handsker ved almindelig håndtering af fødevarer i professionelle køkkener, hvor medarbejdere m.v. har en passende håndhygiejne. Serveringspersonale o.l. bør undlade at røre ikke-emballerede fødevarer, og det er således heller ikke nødvendigt, at de bruger handsker.

Skal vi stille håndsprit frem til gæsterne og hvordan?
Der skal være vand og sæbe eller håndsprit (70-85 % alkohol) tilgængeligt for kunder, så der er nem adgang til god håndhygiejne. Virksomheden kan tilbyde håndsprit ved indgange og fx selvbetjeningsautomater.

Rettet 8. januar

Hvilken risiko er der for smitte via varer, som virksomhedens modtager?
I kan trygt modtage varer. Selv hvis chaufføren kan være smittet med coronavirus, vil sandsynligheden for at blive smittet ved at spise de udbragte varer være yderst lille.
I kan minimere risikoen for smitte yderligere ved at holde afstand til chaufføren samt vaske hænder før og efter, I pakker varer ud.
 
Levering af varer skal altid ske fødevaresikkerhedsmæssigt forsvarligt, og virksomhederne skal følge de almindelige procedurer for hygiejne, når den modtager fødevarer.
Der er ingen rapporter om smitte med coronavirus via fødevarer eller fødevareemballager. Coronavirus kan overføres via overflader, men ikke gennem huden, kun gennem slimhinder i mund, næse og øjne. Risikoen vurderes derfor at være yderst lille, hvis du følger Sundhedsstyrelsens anbefalinger om god håndhygiejne, nys og host i ærmet og hold afstand.

Hvor ofte skal vi skifte arbejdstøj fx bukser, jakker og forklæder?
Ifølge reglerne om fødevarehygiejne skal medarbejdere skifte arbejdstøj m.v. efter behov. Ifølge retningslinjerne fra Erhvervsministeriet m.fl. skal vasketøj sikres ved kemisk eller termisk desinfektion, og ved vask i almindelig vaskemaskine bør arbejdstøj m.v. vaskes ved 60 °C.

Skal der gøres ekstra rent på gæstetoiletter? 
Ifølge retningslinjerne fra Erhvervsministeriet m.fl. skal toiletter (både gæste- og medarbejdertoiletter) rengøres grundigt, alle overflader afvaskes, og kontaktpunkter desinficeres. Der bør ikke være fælles håndklæder på toiletter o.l. Virksomheden må konkret vurdere, hvor ofte den skal gøre rent – det afhænger blandt andet af antallet af gæster, som besøger restauranten. 

Se også: 

Ændret 14. januar 2021