Gå til navigation Gå til hovedindhold

Du er her:

Coronavirus og fødevarer - caféer, restauranter og take away

Intet tyder på, at coronavirus smitter gennem mad. Men fødevarevirksomheder skal følge myndighedernes retningslinjer for at mindske risikoen for at sprede coronavirus. Find svar på en række spørgsmål her.

Se alle vores sider om fødevarer og coronavirus    

Informations for cafés and restaurants in English                                                                


Se Erhvervsstyrelsens retningslinjer til cafeer og restauranter her

Fødevarestyrelsen henviser til Erhvervsstyrelsen for information om brug af coronapas, arealkrav, åbningstider, skiltning m.m. 

Gå til Erhvervsstyrelsen her


Spørgsmål/svar for caféer, restauranter og take away


Må vi have buffetservering?
Ja, hvis I følger retningslinjerne fra Erhvervsstyrelsen om, at der ved buffetservering bør være særligt fokus på kontaktflader, herunder om der med fordel kan anvendes personlige redskaber, engangsredskaber eller portionsskåle. Buffeten bør også være indrettet, så spisegæsterne kan holde afstand. Det er en god idé at placere hånddesinfektionsmiddel flere steder ved buffeten, f.eks. både i starten og slutningen af buffeten.

Brug af mundbind eller visir ved ophold i lokaler på serveringssteder

Fra den 14. juni 2021 vil der ikke længere gælde krav om mundbind eller visir ved indendørs servering. 

Er der krav om coronapas?

Ved indendørs servering er der fortsat krav om, at kunder skal have et gyldigt coronapas

Der har været en undtagelse fra de normale regler, for at give restauranter mulighed for at have en omsætning i den periode, hvor corona-restriktioner har betydet lukning for siddende gæster. Restauranterne må nu igen åbne for siddende gæster – derfor bortfalder undtagelsen.

Restauranter må stadig gerne sælge måltidspakker og andre fødevarer til detailbutikker. Men restauranten skal fremover mærke de leverede fødevarer efter de gældende regler, og restauranten skal lade sig registrere hos Fødevarestyrelsen til at levere fødevarer med animalsk indhold, f.eks. kød og fisk, til detailbutikker, den såkaldte 1/3-regel.
 

I den særlige coronasituation, bør personalet udlevere bestik eller pakke det ind enkeltvist, evt. i en serviet, så kunden ikke rører ved andres bestik.

 

Ja. Kunderne må gerne selv betjene kaffeautomater m.m. I skal dog sørge for, at de holder afstand ved drikkeautomaterne. Derudover skal I vurdere, om kontaktflader (trykknapper m.m.) skal rengøres og desinficeres hyppigere end normalt. Det kan være en god ide at stille håndsprit til rådighed for kunden.

Køkken- og serveringspersonale m.v. skal overholde de regler, der normalt gælder for fødevarevirksomheder også for hygiejne. Ifølge retningslinjerne fra Erhvervsministeriet m.fl. er der som udgangspunkt ikke behov for at bruge handsker ved almindelig håndtering af fødevarer i professionelle køkkener, hvor medarbejdere m.v. har en passende håndhygiejne. Serveringspersonale o.l. bør undlade at røre ikke-emballerede fødevarer, og det er således heller ikke nødvendigt, at de bruger handsker.

 

Der skal være vand og sæbe eller håndsprit (70-85 % alkohol) tilgængeligt for kunder, så der er nem adgang til god håndhygiejne. Virksomheden kan tilbyde håndsprit ved indgange og fx selvbetjeningsautomater.

 

Ifølge reglerne om fødevarehygiejne skal medarbejdere skifte arbejdstøj m.v. efter behov. Ifølge retningslinjerne fra Erhvervsministeriet m.fl. skal vasketøj sikres ved kemisk eller termisk desinfektion, og ved vask i almindelig vaskemaskine bør arbejdstøj m.v. vaskes ved 60 °C.

 

Ifølge retningslinjerne fra Erhvervsministeriet m.fl. skal toiletter (både gæste- og medarbejdertoiletter) rengøres grundigt, alle overflader afvaskes, og kontaktpunkter desinficeres. Der bør ikke være fælles håndklæder, men i stedet engangshåndklæder Virksomheden må konkret vurdere, hvor ofte den skal gøre rent – det afhænger blandt andet af antallet af gæster, som besøger restauranten.     

Se også: 



Ændret 4. august 2021