Gå til navigation Gå til hovedindhold

Du er her:

Allergenmærkning - Kontrolkampagne 2020

 

Indledning – hvad er baggrunden for, at vi gennemfører kampagnen? 
Hvis virksomheder ikke har tilstrækkeligt kendskab til indhold af allergene ingredienser i de fødevarer, de serverer/sælger, er der risiko for, at forbrugere med allergi kan få købt/serveret fødevarer, som de ikke kan tåle. Fødevarestyrelsen vil med kampagne undersøge den generelle regelefterlevelse på området.

Kampagnen omfatter kontrol af både færdigpakkede og ikke-færdigpakkede fødevarer i både engros- og detailvirksomheder, og derudover også importører, som leverer til engros- og detailleddet. Virksomhederne er afhængige af at modtage korrekte oplysninger fra deres leverandører, herunder korrekt oversættelse af udenlandske deklarationer.

I 2017 gennemførte Fødevarestyrelsen en kampagne om oplysning om allergene ingredienser i ikke-færdigpakkede fødevarer. Denne kampagne var primært en vejledningskampagne for at sikre, at kendskabet til reglerne blev udbredt. Kampagnen viste, at der fortsat var behov for fokus på området. Derfor følger Fødevarestyrelsen nu op med en kontrolkampagne på området. ​​ 
Formålet – hvorfor gennemfører vi kampagnen – og hvad går den ud på?
Formålet med kampagnen er at:
  • kontrollere og udbrede kendskabet til reglerne om mærkning af allergener
  • sikre korrekte oplysninger om allergene ingredienser til forbrugeren
  • øge fødevaresikkerheden og sikre god regelefterlevelse, samt
  • følge op på tidligere allergenkampagner.
  
Resultater
Ændret 12. august 2021