Indledning – hvad er baggrunden for, at vi gennemfører kampagnen?
Hvis virksomheder ikke har tilstrækkeligt kendskab til indhold af allergene ingredienser i de fødevarer, de serverer/sælger, er der risiko for, at forbrugere med allergi kan få købt/serveret fødevarer, som de ikke kan tåle. Fødevarestyrelsen vil med kampagne undersøge den generelle regelefterlevelse på området.
Kampagnen omfatter kontrol af både færdigpakkede og ikke-færdigpakkede fødevarer i både engros- og detailvirksomheder, og derudover også importører, som leverer til engros- og detailleddet. Virksomhederne er afhængige af at modtage korrekte oplysninger fra deres leverandører, herunder korrekt oversættelse af udenlandske deklarationer.
I 2017 gennemførte Fødevarestyrelsen en kampagne om oplysning om allergene ingredienser i ikke-færdigpakkede fødevarer. Denne kampagne var primært en vejledningskampagne for at sikre, at kendskabet til reglerne blev udbredt. Kampagnen viste, at der fortsat var behov for fokus på området. Derfor følger Fødevarestyrelsen nu op med en kontrolkampagne på området.
Formålet – hvorfor gennemfører vi kampagnen – og hvad går den ud på?
Formålet med kampagnen er at:
kontrollere og udbrede kendskabet til reglerne om mærkning af allergener
sikre korrekte oplysninger om allergene ingredienser til forbrugeren
øge fødevaresikkerheden og sikre god regelefterlevelse, samt
følge op på tidligere allergenkampagner.
Grundlaget – hvilke regler ser vi på?
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1169/2011 om fødevareinformation til forbrugerne.
Bekendtgørelse nr. 1355 fra 27. november 2015 om mærkning mv. af fødevarer.
Målgruppen – hvor kommer vi på besøg?
• Detail – serveringsvirksomheder og detailsalg
• Engros
• Importører
Resultater