Gå til navigation Gå til hovedindhold

Denne hjemmeside bruger cookies til statistik og adgang til deling på de sociale medier med AddThis.

Læs mere i vores cookie FAQ.

Du er her:

Anprisninger på læskedrikke, elektrolytdrikke, geler, barer og måltidserstatninger

 

Indledning - Hvorfor gennemfører vi kampagnen?

Ernærings- og sundhedsanprisninger kan hjælpe forbrugerne til at træffe et sundere valg

Forbrugerne skal kunne stole på de anprisninger, der anvendes på fødevarer vedrørende indhold af fx protein eller sukker, så de kan træffe et oplyst kostvalg.

Alle ernærings- og sundhedsanprisninger skal overordnet set godkendes på EU-plan, så forbrugerne kan være sikre på, at der er solid dokumentation for, at anprisningerne er sande og relevante. Der er også opstillet betingelser for brug af anprisningerne, så forbrugerne også kan være sikre på, at fødevaren fx ikke indeholder ubetydelige mængder af det anpriste næringsstof. 

Anprisninger er et svært område for virksomhederne

Tidligere kontrolkampagner har vist, at brug af ernæringsanprisninger kan være en udfordring både for detail- og engrosvirksomhederne, idet det kræver et vist forarbejde at kunne anvende anprisningerne korrekt. Erfaringer fra kontrollen (via fx forbrugerklager) viser, at der anvendes sundhedsanprisninger, som ikke er godkendte. 

I 2016 gennemførte Fødevarestyrelsen en kontrolkampagne omhandlende ernæringsanprisninger vedr. fedt, energi og sukker. Her blev ca. 30 % af virksomhederne vejledt om overholdelse af reglerne.

I 2018 gennemførte Fødevarestyrelsen en kontrolkampagne omhandlende kontrol af ernærings- og sundhedsanprisninger anvendt ved markedsføring af måltidserstatninger og en række produkter, der markedsføres til eller kan antages at blive indtaget i forbindelse med sportsudøvelse på alle niveauer. Dette er bl.a. læskedrikke (med eller uden koffein), elektrolytdrikke, geler samt energi- eller proteinrige barer. Der blev i denne kampagne fundet overtrædelser ved 44 % af kontrollerne.

Kampagnens fokus

Kontrol af de fødevaregrupper, hvor der ofte anvendes ernærings- og sundhedsanprisninger, er nødvendig for at sikre forbrugerne mod vildledning. Denne kampagne har fokus på de samme produkter, som blev kontrolleret i kampagnen i 2018, grundet de mange overtrædelser for denne produktgruppe. Produkterne har fået stor udbredelse, og der anvendes mange ernærings- og sundhedsanprisninger i forbindelse med markedsføring af disse.

 

Formål - Hvad går kampagnen ud på?

Formålet med kampagnen er, at:

  • Kontrollere, om ernærings- og sundhedsanprisninger, der er anvendt på sådanne færdigpakkede fødevarers emballage, anvendes i overensstemmelse med reglerne

  • Vejlede virksomhederne om anvendelse af anprisninger