Gå til navigation Gå til hovedindhold

Du er her:

Ernærings- og sundhedsanprisninger på dagligvarer - kontrolkampagne 2019

 

Indledning – hvad er baggrunden for, at vi gennemfører kampagnen

Ernærings- og sundhedsanprisninger kan hjælpe forbrugerne til at træffe et sundere valg

Forbrugerne skal kunne stole på de anprisninger, der anvendes på fødevarer vedrørende fx indhold af protein eller fiber. Hvis virksomhederne ikke har styr på disse regler, er der en risiko for, at forbrugere bliver vildledt i forhold til indtagelse af produkter, der ikke lever op til de ernærings- eller sundhedsmæssige egenskaber, der fremhæves.

Ernærings- og sundhedsanprisninger kan være en udfordring både for detail- og engrosvirksomhederne, idet det kræver et vist forarbejde at kunne anvende anprisningerne korrekt. Det er nogle af erfaringerne fra tidligere kontrolkampagner samt fra kontrollen via fx forbrugerklager.

Kampagnens fokus

I kampagnen i 2019 fokuseres på at kontrollere ernæringsanprisninger, der er anvendt på almindelige færdigpakkede fødevarer samt markedsføringsmateriale. Relevante fødevaregrupper er alle almindelige fødevarer, der markedsføres med en eller flere ernæringsanprisninger på emballagen, skilte, hjemmesider eller andet markedsføringsmateriale. Ernæringsanprisninger kan fx være "rig på fiber" angivet på brød og morgenmadscerealier, "højt indhold af omega-3-fedtsyrer" på et fiskeprodukt og "fedtfattig" på pålæg.

Når ernæringsanpriste produkter og/eller markedsføringsmateriale kontrolleres, vil eventuelle sundhedsanprisninger på de udvalgte produkter ligeledes blive kontrolleret.

Formålet - hvorfor gennemfører vi kampagnen - og hvad går den ud på?

 Formålet med kampagnen er, at:

  • Kontrollere, om ernærings- og sekundært sundhedsanprisninger, der er anvendt på almindelige dagligdags fødevarers emballage og/eller markedsføringsmateriale anvendes i overensstemmelse med reglerne.
  • Vejlede virksomhederne om anvendelse af ernærings- og sundhedsanprisninger.
Udbyttet - hvad vil vi opnå med kampagnen?

Vi ønsker at

  • undersøge omfanget af regelefterlevelsen,
  • øge virksomhedernes kendskab til reglerne - også via vejledning -, samt at
  • understøtte, at forbrugerne ikke bliver vildledt af forkert brug af anprisninger.
Grundlaget - hvilke regler ser vi på?

I kampagnen anvender vi:

  • Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1924 af 20. december 2006 om ernærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer.
  • Vejledning nr. 9372 af 18. april 2018 om anprisningsforordningen.
  • Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1169 af 25. oktober 2011 om fødevareinformation til forbrugerne.
  • Vejledning nr. 9430 af 13. december 2016 om mærkningsvejledningen.
Målgruppen - hvor kommer vi på besøg?

Kontrollen skal foregå hos:

  • Engros- og detailvirksomheder, der er ansvarlige for mærkningen/markedsføringen med ernærings- og sundhedsanprisninger på almindelige dagligdags fødevarer, inkl. hovedkontorer for kæder.
Perioden - hvornår kommer vi på besøg?  

Kampagnen gennemføres 18. marts til 30. november 2019.

Resultater

Slutrapport

Ændret 18. marts 2020