Denne hjemmeside bruger cookies til statistik og adgang til deling på de sociale medier med AddThis.

Læs mere i vores cookie FAQ.

Du er her:

Håndtering af buffet i weekender - Kontrolkampagne 2017

 

​Indledning – hvad er baggrunden for, at vi gennemfører kampagnen?

Mange restauranter og cafeer serverer i løbet af ugen a la carte retter men i weekenden er det vores erfaring at mange virksomheder også har en buffet til henholdsvis brunch og frokost. Det kan også være virksomheder, som har buffet til hverdag men hvor det formodes, at der er øget travlhed i weekenden.

Det er derfor interessant at sætte fokus på restauranter og cafeer i weekender, hvor fødevareaktiviteterne typisk udvides. Har virksomhederne styr på den generelle buffethåndtering og er der tilstrækkelig kapacitet til at håndtere spidsbelastningsperioder i weekender?

Da der fortsat er mange mennesker som bliver syge af fødevarer fra en buffet er det relevant at undersøge om virksomhederne kan håndtere de udvidede aktiviteter på forsvarlig måde i weekender.

Fødevarestyrelsen har i 2013, 2014 og 2016 gennemført kontrolkampagner med fokus på spidsbelastningstidspunkter i fødevarevirksomheder i konfirmations- og juleperioder. Resultatet af kampagnerne viser, at virksomhederne er mere udfordret med at efterleve reglerne indenfor håndtering af fødevarer, når der er øget travlhed i køkkenet. Når arbejdsflow og pladsforhold ikke er i overensstemmelse med omfang af produktionen, øges risiko for krydskontamination og fejl. De konstaterede overtrædelser kom tydeligst til udtryk indenfor vigtige områder som opbevaringstemperaturer, nedkøling, personlig hygiejne og risiko for kontaminering af fødevarer. Alle områder som kan have alvorlige konsekvenser for fødevaresikkerheden.

Kampagnen giver samtidig Fødevarestyrelsen mulighed for at yde vejledning om håndtering af de fødevareaktiviteter, som Fødevarestyrelsen ikke oplever på hverdage, hvor der normalt foretages kontrol.

 

Formålet – hvorfor gennemfører vi kampagnen – og hvad går den ud på?

Formålet med kampagnen er at kontrollere og vejlede om håndtering af buffet i forhold til:

  • Produktionsflow og kapacitet i produktionskøkken
  • Generel håndtering af buffet, herunder løbende overvågning, brug af hygiejniske tænger og redskaber, genopfyldning af fade og skåle, klæde til brød m.v.
  • Styring af eventuel selvbetjening af appelsinpresning, slicning af pålæg, udskæring af brød m.v.
  • Tid- og temperaturstyring af buffet
  • Genanvendelse af fødevarer fra buffet
  • Personlig hygiejne, herunder håndvask

Tilstrækkelige skriftlige procedurer i forbindelse med buffethåndtering.

 

Udbyttet – Hvad vil vi opnå med kampagnen?  

Fødevarestyrelsen forventer med denne kampagne:

At kunne bidrage til at forebygge fødevarebårne sygdomme ved at kontrollere og vejlede så virksomhederne opnår et øget kendskab til regler, buffetprocedurer og håndtering af øgede fødevareaktiviteter i weekender.

 

Grundlaget – hvilke regler ser vi på?

I kampagnen ser vi på:

  • Forordning nr. 852/2004 om fødevarehygiejne
  • Bekendtgørelse nr. 1702 af 15/12 2016 om fødevarehygiejne
Målgruppen

Restauranter og caféer med buffetservering* i weekender.  

* Kan suppleres med andre restauranter og caféer, hvor der forventes betydelig øget travlhed i weekender.

 

Periode

1. marts - 31. august 2017

 

Relevante links

Diverse infomateriale om selvbetjening af uindpakkede fødevarer

Noroviruskampagne

Sådan undgår fødevarevirksomheder at smitte kunder med roskildesyge

Ændret 24. marts 2017