Gå til navigation Gå til Hovedindhold

Denne hjemmeside bruger cookies til statistik og adgang til deling på de sociale medier med AddThis.

Læs mere i vores cookie FAQ.

Du er her:

Lejlighedsvise arrangementer – Kontrolkampagne 2016

 

Indledning – hvad er baggrunden for, at vi gennemfører kampagnen?
Ved lejlighedsvise arrangementer som fx markeder og festivaller kan der både være fødevareaktiviteter i virksomheder, som allerede er registreret i Fødevarestyrelsen, og fødevarevirksomheder under bagatelgrænsen, som ikke skal være registreret i Fødevarestyrelsen.

Fødevarevirksomheder under bagatelgrænsen er omfattet af den generelle fødevarelovgivning, men ikke af de specifikke krav til indretning og drift. Virksomhederne er altid ansvarlige for den mad, der fremstilles, sælges eller gives til andre. Det betyder bl.a., at maden ikke må indeholde skadelige stoffer, sygdomsfremkaldende bakterier, virus eller parasitter.


I fødevarevirksomheder under bagatelgrænsen føres der ikke regelmæssig kontrol.

Fødevarevirksomheder over bagatelgrænsen er omfattet af den generelle fødevarelovgivning og hygiejnereglerne, dog med lidt lempeligere krav til mobile og/eller midlertidige lokaler. I disse virksomheder føres regelmæssig kontrol.

Kampagnen for 2015 har vist, at der specielt er behov for vejledning af virksomheder under bagatelgrænsen.

Derfor omfattede kampagnen i 2016 kun virksomheder under bagatelgrænsen, da der i disse virksomheder stadig er et behov for vejledning for at sikre en høj fødevaresikkerhed.

Formålet – hvorfor gennemfører vi kampagnen – og hvad går den ud på?
Formålet med kampagnen er at:

- Kontrollere, om virksomhedens aktiviteter er over eller under bagatelgrænsen.
- Kontrollere, at der ikke sælges fødevarer, der er sundhedsskadelige eller uegnet til menneskeføde.
- Kontrollere, at der er sporbarhed på fødevarerne.
- Vejledning af virksomhederne.
- Opnå ensartethed i kontrollen.
Udbyttet – hvad vil vi opnå med kampagnen?
Med kampagnen vil vi gerne opnå:
- Bedre efterlevelse af og større kendskab til reglerne i virksomheder under bagatelgrænsen. Indsatsen vil på længere sigt medføre øget fødevaresikkerhed ved lejlighedsvise arrangementer.
-Ensartethed i kontrollen
Grundlaget – hvilke regler ser vi på?
I kampagnen ser vi på:
- Fødevaresikkerhed – Fødevareforordningen, artikel 14
- Sporbarhed – Fødevareforordningen, artikel 18
- Reglerne om registrering – Autorisationsbekendtgørelsen, især §§ 8 og 18
Målgruppen – hvor kommer vi på besøg?
Virksomheder, der deltager ved lejlighedsvise arrangementer som f.eks. festivaller eller markeder. Kampagnen vil især besøge virksomheder under bagatelgrænsen.
Hvis vi under besøget finder ud af, at virksomheden er over bagatelgrænsen, vil virksomheden i mange tilfælde stadig blive kontrolleret som led i Fødevarestyrelsens normale kontrolarbejde.
Perioden – hvornår kommer vi på besøg?
Kampagnen gennemføres juni – december.
 
Resultater
Kontakt
Fødevarestyrelsens pressetelefon, 2284 4834.
Ændret 19. juli 2018