Gå til navigation Gå til Hovedindhold

Denne hjemmeside bruger cookies til statistik og adgang til deling på de sociale medier med AddThis.

Læs mere i vores cookie FAQ.

Du er her:

Ernæringsanprisninger vedrørende fedt, energi og sukker – Kontrolkampagne 2016

 

Indledning – hvad er baggrunden for, at vi gennemfører kampagnen?

Fedt, energi og sukker er vigtige ved valg af sundere produkter

Fødevarestyrelsen ønsker at mindske problemet med overvægt i Danmark. Overvægt er et stigende problem i den danske befolkning. Indtag af for meget fedt og sukker har betydning for udvikling af overvægt. Derfor lyder tre af Fødevarestyrelsen kostråd således: "Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv", "Spis mindre mættet fedt" og "Spis mindre sukker".

Ernæringsanprisninger kan hjælpe forbrugerne til at træffe et sundere valg. Det er derfor afgørende, at forbrugerne kan stole på de ernæringsanprisninger, der anvendes på fødevarer vedrørende indhold af fedt, energi og sukker.

Fødevarestyrelsen vil kontrollere brugen af disse ernæringsanprisninger i denne kampagne.
De omfattede anprisninger er følgende:

  • lavt energiindhold, energireduceret, energifri, light/let.
  • lavt fedtindhold, fedtfri, fedtreduceret, lavt indhold af mættet fedt, uden mættet fedt.
  • lavt sukkerindhold, sukkerfri, sukkerreduceret, uden tilsat sukker.

 
Tidligere kampagne: Flest overtrædelser vedr. fedt- og sukkeranprisninger

Fødevarestyrelsen har i 2011 gennemført en lignende kampagne vedrørende brugen af ernæringsanprisninger. Denne kampagne omfattede dog alle ernæringsanprisninger og var således ikke begrænset til fedt, energi og sukker. Resultatet fra kampagnen viste imidlertid, at de fleste overtrædelser blev fundet for ernæringsanprisninger vedr. sukker og fedt. Kontrolkampagnen i 2011 viste bl.a., at 19 % af engrosvirksomhederne ikke overholdt reglerne om ernæringsanprisninger og næringsdeklaration (kampagnen i 2011 omhandlede i modsætning til denne kampagne også kontrol af, hvorvidt den angivne næringsdeklaration var udformet korrekt).

Kampagnen kontrollerer virksomheders brug af anprisninger ud fra produktinformation

Kontrollen skal som udgangspunkt ske ved, at den anvendte ernæringsanprisning sammenholdes med produktets mærkning og information om produktet i øvrigt. De tilsynsførende udtager prøver ved ca. 10 % af kontrollerne. Prøverne udtages ud fra en risikobaseret tilgang, hvor der er mistanke om, at betingelserne for anvendelse af anprisningen ikke er opfyldt. Virksomhedens egenkontrol skal inddrages i vurderingen.

Formålet – hvorfor gennemfører vi kampagnen – og hvad går den ud på?

Formålet med kampagnen er at:

  • Kontrollere, om ernæringsanprisninger vedrørende fedt, energi og sukker anvendes i overensstemmelse med reglerne.
  • Vejlede om anvendelsen af ernæringsanprisninger.
Udbyttet – Hvad vil vi opnå med kampagnen? 
  •  At minimere risikoen for, at forbrugerne bliver vildledt af forkert brug af ernæringsanprisninger.
  • At undersøge omfanget af regelefterlevelsen.
  • At øge virksomhedernes kendskab til reglerne og korrekt anvendelse af anprisningerne.
Grundlaget – hvilke regler ser vi på?

Lovgivning vedrørende ernæringsanprisninger.

  • Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EU) nr. 1924/2006 af 20. december 2006 om ernærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer (særligt bilag 1).
  • Vejledning nr. 9450 af 27. juni 2014 om anprisningsforordningen.
  • Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EU) nr. 1169/2011 af 25. oktober 2011 om fødevareinformation til forbrugerne (særlig artikel 7, stk. 1, litra c).
  • Vejledning nr. 9719 af 3. juli 2015 om mærkning af fødevarer.
Målgruppen – hvor kommer vi på besøg?

Engrosvirksomheder, der anvender de konkrete ernæringsanprisninger:

  • lavt energiindhold, energireduceret, energifri, light/let,
  • lavt fedtindhold, fedtfri, fedtreduceret, lavt indhold af mættet fedt, uden mættet fedt,
  • lavt sukkerindhold, sukkerfri, sukkerreduceret, uden tilsat sukker.
Perioden – hvornår kommer vi på besøg?

Kampagnen gennemføres februar – april.

Resultater

Slutrapport - Ernæringsanprisninger vedrørende fedt, energi og sukker

Kontakt

Fødevarestyrelsens pressetelefonvagt, tlf. 2284 4834.

Ændret 5. april 2018