Gå til navigation Gå til Hovedindhold

Denne hjemmeside bruger cookies til statistik og adgang til deling på de sociale medier med AddThis.

Læs mere i vores cookie FAQ.

Du er her:

Brug af planter og svampe m.m. i restauranter – Kontrolkampagne 2016

​Fra maj til oktober kommer Fødevarestyrelsen på besøg hos restauranter og lokale producenter for at kontrollere og vejlede om brug af blandt andet planter og svampe i fødevarer. Fødevarestyrelsen vil i kampagnen oplyse om risikoen ved brug af planter, man finder i naturen.

​​​​​​Indledning – hvad er baggrunden for, at vi gennemfører kampagnen?


Kampagnen skal primært være en vejledning til restauranterne og lokale producenter af f.eks. snaps og syltetøj om egenkontrol og risikovurdering ift. brug af planter, svampe m.m.

Der oplyses om risikoen ved brug af råvarer, man ikke ved, hvad er, så virksomhederne bliver bevidste om, at det ikke er alt man finder i naturen, man bare kan spise.

Virksomhedernes risikoanalyse og procedurer for brug af planter, svampe m.m. fra den danske natur (vilde eller dyrkede) gennemgås med henblik på at sikre, at der er viden om egenkontrolprocedurer for brugen af råvarer, der ikke er almindeligt kendte.


 
Formålet – hvorfor gennemfører vi kampagnen – og hvad går den ud på?
Formålet med kampagnen er​:
  • Oplysning om risikoen ved brug af vilde/dyrkede planter og svampe m.m. i forbindelse med forvekslingsmuligheder og uvidenhed om fødevaresikkerheden af produkterne.
  • Vejledning om reglerne vedr. novel food.
  • Gennemgang af virksomhedernes egenkontrol, herunder om der er relevant risikoanalyse og procedurer for brugen af planter og svampe m.m. indsamlet eller dyrket i Danmark.
  • Gennemgang af virksomhedernes implementering af disse egenkontrolprocedurer.
  • Indsamling af viden om anvendelsen af råvarer, der ikke er almindeligt kendte og om virksomhedernes kendskab til novel food reglerne.
  • Øget viden hos virksomhederne om risikoen ved brug af planter og svampe m.m.,  der ikke er ordentligt artsbestemte eller hvis anvendelse er tvivlsom. (det forudsættes ikke, at de tilsynsførende skal være plante- eller svampeeksperter).
  • Vejledning af virksomhederne om passende risikoanalyse og gode arbejdsgange for brug af planter og svampe m.m. fra den danske natur.
  • Indsamling af viden om, hvilke planter, svampe osv. der bruges fra den danske natur og i hvilket omfang, der mangler viden om, hvorvidt råvarerne skal godkendes.
 ​​​
Udbyttet – Hvad vil vi opnå med kampagnen? 
  • Øget viden hos virksomhederne om risikoen ved brug af planter og svampe m.m.,  der ikke er ordentligt artsbestemte eller hvis anvendelse er tvivlsom (det forudsættes ikke, at de tilsynsførende skal være plante- eller svampeeksperter).
  • Vejledning af virksomhederne om passende risikoanalyse og gode arbejdsgange for brug af planter og svampe m.m. fra den danske natur
  • Vejledning om reglerne om novel food
  • Indsamling af viden om, hvilke planter, svampe osv. der bruges fra den danske natur og i hvilket omfang, der mangler viden om, hvorvidt råvarerne skal godkendes.
 ​​​
Grundlaget – hvilke regler ser vi på?
I kampagnen ser vi på:
 ​
Målgruppen – hvor kommer vi på besøg?
Restauranter og lokale producenter af fx snaps og syltetøj med fokus på ny nordisk, og anden eksperimenterende gastronomi.

Perioden – hvornår kommer vi på besøg?
Kampagnen gennemføres maj-oktober 2016.
Resultater
 
Kontakt
Fødevarestyrelsens pressevagt, tlf. 22 84 48 ​34.

Ændret 19. juli 2018