Denne hjemmeside bruger cookies til statistik og adgang til deling på de sociale medier med AddThis.

Læs mere i vores cookie FAQ.

Du er her:

Spørgsmål og svar

Her finder du svar på de oftest stillede spørgsmål om Innovationspartnerskabet for sundere mad

Hvem kan deltage?
  • Både store og mindre virksomheder der producerer og/eller sælger fødevarer i Danmark fx fødevareproducenter, konceptrestauranter osv.
  • Virksomheder der distribuerer og sælger fødevarer i Danmark fx detail og foodservice
  • Brancheorganisationer der varetager interesser for flere af ovenstående virksomheder.
  • Sundhedsorganisationer og forbrugerorganisationer
  • Andre? Kontakt en af sekretariatets kontaktpersoner, hvis I ikke hører under nogen af ovenstående virksomheder eller organisationer.
Hvad forpligter man sig til?

Man skal kunne se sin virksomhed arbejde med ét eller flere af nedenstående områder.
Desuden skal man deltage aktivt ift. møder, målsætninger osv.

  • Øge udbud og tilgængelighed af sundere fødevarer og måltider (inkl. fx Nøglehulsmærket)
  • Produktinnovation med mere fuldkorn, fisk og grønsager i alle kategorier
  • Produktinnovation med mindre salt, sukker og/eller mættet fedt
  • Øge markedsførings- og kommunikationsindsatsen for sundere fødevarer og måltider
  • Påvirkning af forbrugernes bevidsthed om madens betydning for det gode og sunde liv
Hvad får man ud af det?

Man får bl.a.

  • Et stærkt fødevarenetværk på højt niveau
  • Indflydelse på mål og handlingsplaner
  • Inspiration, sparring og nyeste viden om sund kost, innovation, forskning osv.
  • Vejledning og dialog med Fødevarestyrelsen om Nøglehul, anprisninger mv.
  • Sammen med andre om at gøre en forskel for et sundere Danmark – kan bruges i CSR rapporten og CSR/Corporate kommunikation.
Hvad koster det?

Det er GRATIS at være partner i Innovationspartnerskabet.

Hvor mange ressourcer kræver det?

Vi estimerer 2-3 møder årligt på 2-4 timer i hver gruppe. Desuden 1 årligt inspirationsmøde evt. lidt længere varighed. Derudover vil det variere for partnerne, hvor mange ressourcer det vil kræve at arbejde med at nå målene i den enkelte virksomhed/organisation.

Hvor mange ressourcer ligger Fødevarestyrelsen i det?

Der bliver lagt en del ressourcer i Innovationspartnerskabet hos Fødevaresrtyrelsen. Sekretariatet vil bestå af flere personer med stærke kompetencer indenfor sund mad og ernæring, fødevarelovgivning, innovation, marketing, kommunikation, partnerskabssamarbejde mv.

Hvor i landet bliver møderne afholdt?

Møderne afholdes der, hvor deltagerne i gruppen aftaler det. Hvis der fx kun er deltagere fra Jylland, så bliver møderne i Jylland. Hvis der er deltagere fra hele landet, så vil det fx blive ét møde på Sjælland og ét møde i Jylland eller på Fyn.

Hvilke grupper er der? Og hvem deltager?

Der er følgende grupper;

  • Frugt og grønsager
  • Kød, fjerkræ, fisk og viktualier (pålæg, pølser osv.)
  • Mejeri og æg
  • Måltider (fx færdigretter i detail, burgere og sandwiches som eat-in eller take-away)
  • Snacks og søde sager
  • Drikkevarer
  • Kommunikation og marketing

Deltagerne vil i produktgrupperne være Fødevarestyrelsen, indkøbschefer fra detail/foodservice, mens det for virksomheder og brancheforeninger vil være ansvarlige for salg, innovation, marketing, kvalitet eller lignende.

Deltagerne i Kommunikation og Marketing gruppen vil være marketing eller kommunikationsansvarlige fra Fødevarestyrelsen, sundhedsorganisationer, interesseorganisationer, brancheorganisationer, detail og virksomheder.

Kan man være med i flere grupper?

Ja, man kan være med i alle de grupper, hvor man kan bidrage til målene indenfor gruppen.

Hvilken gruppe skal vi være med i?

Hvis I er i tvivl om, hvilken gruppe I bør være med i, så kontakt os for en snak om det. Så finder vi ud af det.

Kan man melde sig ud igen?

Ja, hvis man fx alligevel ikke mener at kunne bidrage til de mål, som bliver aftalt af partnerne i grupperne, så kan man udmelde sig igen.

Hvordan tilmelder man sig?

Ønsker I at blive partner, så kontakt os på tlf eller mail.
De første møder i alle produktgrupper samt kommunikation og marketingsgruppen bliver fra 6. maj – 6. juni 2019.
Så kontakt os gerne inden, hvis I vil være med som partner og have indflydelse fra starten!


Sanne Nielsen, Innovation og marketing konsulent – sanni@fvst.dk eller tlf. 52 21 30 45
Hanne Høberg Hansen, Specialkonsulent og bromatolog – hh@fvst.dk eller tlf. 72 27 66 78

Hvem har ellers tilmeldt sig?

Hele detailhandlen har tilmeldt sig, og flere af deres indkøbschefer vil repræsentere dem i grupperne.
Derudover er der både store og mindre fødevarevirksomheder tilmeldt.

Fandt du ikke svar på dit spørgsmål?

Kontakt en af sekretariatets kontaktpersoner via mail eller tlf, hvis du har andre spørgsmål.

Sanne Nielsen, Innovation og marketing konsulent – sanni@fvst.dk eller tlf. 52 21 30 45
Hanne Høberg Hansen, Specialkonsulent og bromatolog – hh@fvst.dk eller tlf. 72 27 66 78

 

 

Ændret 8. april 2019